Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardavtal drar ut på tiden

SL förlänger de nuvarande trafikavtalen i nordöstra Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Det mångmiljardavtal som SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, i början av sommaren tilldelade Transdev dröjer med att förverkligas. På tisdag nästa vecka väntas politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm fatta beslut om att de nuvarande operatörerna får fortsätta att köra trafiken i maximalt ytterligare två år. Anledningen är att jätteupphandlingens samtliga trafikpaket har överklagats, och domstolen har ännu inte sagt sitt.

Upphandlingen gällde busstrafiken i Norrtälje, trafiken på Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort samt busstrafiken i Vallentuna. Transdev tilldelades all trafik.

Det var i mitten av maj som SL avgjorde upphandlingen (klicka här)  som är värd närmare en miljard kronor om året. Arriva, Keolis och Nobina vände sig därefter till Förvaltningsdomstolen i Stockholm och överklagade olika delar av tilldelningsbeslutet.

Trafiken i de olika paketen skulle ha startat i april respektive juni nästa år. Men SL räknar med att rättsprocessen gör att tidsplanen med minst åtta månaders förberedelsetid för den nya operatören inte kan hållas. Samtidigt finns i de nuvarande avtalen en möjlighet för SL att förlänga dessa med som mest 24 månader. Det är den möjligheten som SL nu vill utnyttja för att säkra trafiken medan de juridiska kvarnarna mal.

Men det innebär inte att SL kommer att utnyttja hela 24-månadersperioden. SL har nämligen rätt att när som helst under förlängningstiden, med minst tre månaders varsel, säga upp förlängningstiden.

Den förlängning av de nuvarande avtalen som SL vill genomföra ska ske på oförändrade villkor.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)