Det statliga flygplatsbolaget står fast vid sitt beslut att all busstrafik ska flyttas från terminal 5 på Arlanda till den stängda terminal 4. Det framkom vid ett informationsmöte mellan Swedavia och företrädare för bussbranschen på tisdagskvällen. På mötet väckte Swedavia också till liv en fråga som man drivit under lång tid och som i början av 2000-talet närmast drevs till konflikt innan Swedavia backade.
Natten mellan den 7 och 8 december är det slut med busstrafik till Arlandas terminal 5. Istället flyttas all busstrafik, Swedavias egna bussar inräknade, till terminal 4 som nu är stängd på grund av covid-19-pandemin. SL:s bussar har redan flyttat till Sky City. Anledningen till flytten är omfattande byggarbeten vid terminal 5 som ska få en ny säkerhetskontroll och ett stort shoppingcentrum i en helt ny byggnad.
Någon tidplan för hur länge bussarna ska vara borta från terminal 5 kunde Swedavia inte presentera på mötet. Den nya säkerhetskontrollen är tänkt att vara färdig 2023, shoppingcentret 2025. Men den kris som flygtrafiken nu går igenom på grund av pandemin kan förskjuta tiderna.
På mötet överlämnade en delegation från Sveriges Bussföretag företrädare för Swedavias ledning och överlämnade det upprop som 33 företagare och branschföreträdare signerat i protest mot Swedavias beslut att flytta alla bussar från terminal 5. Klicka här för att läsa uppropet.
Beslutet har upprört både Sveriges Bussföretag och bussföretagare över hela landet. Beskedet från Swedavia kom i mitten av september.
Då hade redan inledande diskussioner kring förändringar för busstrafiken på flygplatsen, med anledning av Swedavias planerade om- och tillbyggnader, mellan framförallt Sveriges Bussföretag, Vy/Flygbussarna, Stockholms läns bussbranschförening, förbundets arbetsgrupper med flera aktörer förts. Beslutet som meddelades kom dock plötsligt.
På mötet presenterade Swedavia i detalj de alternativ man utrett för busstrafiken och varför man fastnat alternativet terminal 4.
Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund pekade på att det bara är bussarna som måste flytta från terminal 5.
– Det är en ensidig flytt. Övrigs transportslag blir kvar vid terminalen, sa hon, medan Johan Lindsten, affärsområdesansvarig för parkering och angöring på Swedavias samtliga flygplatser, framhöll att även taxi och privatbilar påverkades genom att utrymmet för dessa blir mindre.
Med på mötet var också Caroline Ottosson, tidigare SL-chef, nu chef för anläggningar och system på Swedavias samtliga flygplatser. Hon framhöll att internationella säkerhetskrav som tillkommit efter terrorangreppen på Bryssels flygplats gör det omöjligt att ha busstrafik under termninalbyggnaden på samma sätt som hittills.
– Jag är också den förste att beklaga om dialogen med bussbranschen inte har fungerat som vi önskar, sa hon.
Men åtminstone i ett kortare perspektiv står beslutet om en flytt av bussarna till terminal 4 fast. Anna Grönlund väckte frågan om det inte går att hitta en lösning då viss busstrafik kan angöra terminal 5.
– Våra medlemmar anser inte att det är nödvändigt att ha alla bussar på samma ställe.
Pär Åkerberg, Stockholms läns bussbranschförening, tog upp beställningstrafikens situation på Arlanda mot bakgrund av att det nu blir längre och mer tidskrävande gångvägar för både resenärer och förare.
– Jag vet av egen erfarenhet hur det är. Man hinner knappt stänga av motorn innan det kommer en parkeringsvakt från Swedavia.
Johan Lindsten lovade att Swedavia ska se över de tider som bussar får stå vid terminalen.
– Men det kommer inte att bli hur mycket som helst.
– Tydlig skyltning och personal som visar resenärerna rätt kommer också att finnas, lovade han.
När byggarbetena vid terminal 5 är klara är Swedavias ambition att skapa en helhetslösning där både buss, taxi och parkering ingår, framhöll Swedavias marknadschef Charlotte Ljunggren som samtidigt återupplivade frågan om avgifter för busstrafiken på Arlanda.
– Den helhetslösning som vi har som huvudalternativ kräver dock stora investeringar. Därför utreder vi parallellt enklare varianter för i första hand buss och taxi. Men även dessa innebär stora investeringar. Vår utgångspunkt är därför att de bussbolag som utnyttjar infrastruktur måste vara med och bidra till finansieringen.
Senast bussavgifter på Arlanda var uppe var i början av 2000-talet då Swedavia ville ta ut en avgift på 100 – 250 kronor per buss. Efter kraftiga protester tvingades man backa.
Lämna ett svar