Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre styrning krävs för elektrifiering

Det behövs en standard för att mäta klimatpåverkan av elbussar, skriver IVL Svenska Miljöinstitutet. Foto: Ulo Maasing.

Både fordonsindustrin, upphandlare och politiker behöver öka sitt fokus på hållbarhetsfrågor när det gäller eldrivna vägtransporter. Det hävdas i en ny rapport från IVL, Svenska Miljöinstitutet: Hållbar elektromobilitet. Rapporten tar upp hela vägtransportsektorn och ägnar även elbussar stor uppmärksamhet. “Upphandlare av kollektivtrafik kan öka andelen bussar med eldrift. De kan också ställa krav på att trafikföretagen uppvisar miljövarudeklarationer, transparent hållbarhetsarbete och bra miljöprestanda hos de fordon som används”, heter det i rapporten som har sammanställts på uppdrag av Världsnaturfonden WWF Sverige.

Samhället måste fortsätta styra mot effektiva transportlösningar och en hög andel kollektivtrafik, cykel och gång i tätorterna. Annars kan det bli svårt att försörja transportsystemen med hållbara mängder material, konstaterar rapporten.

– Hållbar elektromobilitet handlar inte om att byta till en bil som kör på klimatsmart el. Det handlar om att bygga ett transportsystem som är tillgängligt för alla, där vi konsumerar hållbara mängder material och energi som ska räcka även till framtida generationer, säger Mats-Ola Larsson, på IVL, en av författarna till rapporten Hållbar elektromobilitet.

Rapporten konstaterar att det idag saknas en gemensam standard som gör det möjligt att jämföra miljöprestanda hos olika bussmodeller.

– Det vore önskvärt om upphandlingsmyndigheten, trafikhuvudmännen och Svensk Kollektivtrafik i samråd med tillverkare skulle kunna ta fram någon standard eller manual som gör det enkelt för trafikhuvudmän att kravställa klimatfotavtryck, mänskliga rättigheter och andra viktiga miljöparametrar hos de fordon som används, heter det i rapporten.

Där framhålls det också att kraven behöver utformas så att bussoperatörer kan föra dem vidare till sina fordonsleverantörer. Det kan exempelvis handla om att visa upp miljövarudeklarationer, livscykeldata med mera för fordon, batterier eller andra komponenter.

Rapporten presenterar också en prognos som visar att bussarna har ledningen när det gäller eldrivna fordon i Sverige. Andelen laddbara fordon i den svenska fordonsflottan år 2030 beräknas utgöra 30 procent av personbilarna, 10 procent av lastbilarna och nästan 50 procent av bussarna.

Klicka här för att ladda ner rapporten från IBVL, Svenska Miljköinstitutet.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)