Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppsfritt i Amsterdam

GVB i Amsterdam siktar på att alla bussar ska vara eldrivna senast 2025, fem år innan Hollands nationella mål för kollektivtrafiken. Bild: VDL.

Det kommunägda trafikföretaget i Amsterdam, GVB, planerar att byta ut hela sin bussflotta så att den blir emissionsfri till 2025. Just nu förbereder GVB en upphandling av mellan 91 och 142 elbussar för leverans mellan december 2022 och december 2024. GVB:s busstrafik omfattar i princip de mer centrala delarna av Amsterdam, medan busstrafiken till och i ytterområdena är upphandlad och redan till mycket stor del eldriven.

Holland har som nationellt mål att alla bussar i kollektivtrafik ska vara emissionsfria, dvs el- eller bränslecellsdrivna, senast 2030, men GVB vill nå målet redan 2025.

GVB upphandlade sina första elbussar i december 2018, en upphandling som vanns av VDL och gällde 31 bussar av tre olika modeller, 9, 12 och 18 meter. Avtalet omfattar också en option på ytterligare 69 bussar.

Inför de kommande upphandlingarna av elbussar går nu GVB ut i en marknadskonsultation. GVB framhåller att man i första hand är intresserad av att upphandla paketlösningar, som förutom 12- och 18-metersbussar även omfattar laddinfrastruktur, anslutning till elnätet och installation av nödvändig utrustning. GVB prioriterar lösningar med snabbladdning på linjerna i kombination med depåladdning.

Om GVB slutligen fastnar för att upphandla 142 nya elbussar kommer man att välja 68 tolvmetersbussar och 74 ledbussar.

GVB trafikerar 56 busslinjer (varav tolv är nattlinjer), 16 spårvägslinjer och fyra tunnelbanelinjer.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)