Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania miljardinvesterar i batterifabrik

Den snabba utvecklingen mot eldrivna bussar och lastbilar får Scania att investera i en egen batterifabrik i Södertälje. Bild Gustav Lindh.

Buss- och lastbilstillverkaren Scania kommer under de närmaste åren att investera mer än en miljard kronor i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. I ett första steg bygger Scania en ny, 18 000 kvadratmeter stor anläggning med byggstart i början av nästa år och som beräknas vara i full drift till 2023. Bakgrunden till satsningen är den snabba elektrifieringen av företagets bussar, lastbilar och motorer.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning.

Batterianläggningen byggs intill Scanias chassimontering i Södertälje. Där kommer företaget att montera batterimoduler och batteripack från celler som levereras från Northvolts batterifabrik i Skellefteå. De monterade batteripacken utgör batterisystem anpassade för Scanias modulära produktion.

– Scania fortsätter att investera i Mälardalen och bygga elektrifieringskunskap längs hela kedjan från start till mål. Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Under 2015 påbörjade Scania serieproduktion av hybridbussar och 2019 lanserades företagets program för helelektriska bussar. Nyligen lanserades också av Scanias plugin hybridlastbil och den första helelektriska lastbilen. Serieproduktionen av elektriska lastbilar startar 2021. Samtidigt utvecklas elektrifierade system för industri- och marinmotorer.

Scania planerar att successivt utöka produktionen med Södertälje i centrum.

Med cirka 200 anställda – varav de flesta kommer att rekryteras inom bolaget – blir batterifabriken i hög grad automatiserad, från godsmottagning genom produktion till leverans. De medarbetare som ska hantera manuella inslag i produktionen, som exempelvis montering av kablage, kommer att utbildas i elsäkerhet.

Batteripacken anpassas för olika tillämpningar och levereras till chassimonteringen intill samtidigt som chassimonteringen för närvarande också omorganiseras för att parallellt kunna montera elektrifierade och förbränningsmotorfordon.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)