
Kommuner och regioner bör få ta med sig överskott från i år till nästa år för att stötta kollektivtrafiken, anser Sveriges Bussföretag som ställer sig bakom krav från Sveriges Kommuner och Regioner. Foto: Ulo Maasing.
Landets regioner och kommuner kommer att i år göra sitt bästa bokslut på många år. Anledningen är statliga stöd till följd av covid-19-pandemin. Men med nuvarande lagstiftning får de inte föra över överskott till löpande verksamhet följande år. SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, har hos regeringen begärt en tillfällig ändring av kommunallagen, så att det ska bli möjligt att flytta överskottet framåt. Sveriges Bussföretag ställer sig nu bakom kravet för att säkra kollektivtrafiken i ett längre perspektiv.
Bussföretagen konstaterar att svenskarna under pandemin har uppmanats, och uppmanas, att undvika resor i den allmänna kollektivtrafiken. Många har valt att arbeta eller studera hemifrån, vilket har gjort att resandet i kollektivtrafiken har minskat kraftigt.
Därmed har också biljettintäkterna minskat radikalt, samtidigt som flera regioner har valt att köra en i stort sett oförändrad trafik för att motverka trängsel ombord på bussar och tåg.
Beräkningar visar att landets regioner kan ha tappat 7,5 miljarder kronor i biljettintäkter när 2020 är till ända. Regeringen har gett sammanlagt 5 miljarder i stöd till kollektivtrafiken, varav 2 miljarder ska utbetalas nästa år.
– Om regionerna skulle få ta med sig del av årets överskott framåt när effekterna av covid-19-pandemin kan bli ännu svårare, skulle man exempelvis kunna säkra landets kollektivtrafik i ett längre perspektiv.
– Vi uppmanar därför regeringen att hörsamma SKRs hemställan och säkra en robust kollektivtrafik för att ge de kollektivtrafikresenärer som behöver möjligheter att ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter på ett klimatsmart och trafiksäkert vis med buss, under och efter pandemin, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar