Det statliga flygplatsbolaget Swedavia missbrukar sin dominerande ställning. Det hävdar Vy Flygbussarna som har anmält Swedavia till Konkurrensverket därför att Swedavia har tvingat bort Flygbussarna från den öppna terminal 5 till den stängda terminal 4 på Arlanda. Även all annan busstrafik har av Swedavia tvingats bort från Arlandas enda fungerande terminal.
Sedan den 8 januari är all busstrafik vid terminal 5 flyttad. Flygbussarna vill att Konkurrensverket förbjuder flytten och yrkar på att ett sådant förbud kopplas till ”ett kännbart löpande vite för varje dag förbudet överträds”, skriver Dagens Juridik.
Enligt anmälan hävdar Flygbussarna att ”Swedavia missbrukar sin dominerande ställning genom att – trots Flygbussarnas kraftiga protester – genomtvinga en flytt av Flygbussarnas angöringsplatser för busstrafik från terminal 5 (där all flygtrafik för närvarande bedrivs) till terminal 4 (som är stängd)”
Flygbussarna reagerar också på att Swedavia har hävdat att det handlar om en temporär flytt på grund av en ombyggnad av säkerhetskontrollen i terminal 5. Men senare har det kommit fram att den ”temporära” flytten gäller en tid på fem – tio år och att den stora ombyggnaden vid terminal 5 främst handlar om att bygga ett stort shoppingcentrum.
Flygbussarna pekar på att man konkurrerar med annan busstrafik, tågtrafik, taxi och egen bil. Genom att den goda tillgången och tillgängligheten vid terminal 5 försvinner förlorar Flygbussarna konkurrenskraft, hävdar Flygbussarna och skriver att ”den flytt av Flygbussarnas angöringsplats som Swedavia nu ensidigt och kompromisslöst genomdriver har mycket negativa konsekvenser för Flygbussarna och annan busstrafik till och från flygplatsen samt snedvrider konkurrensen”.
Swedavia nekar däremot till att man missbrukat dominerande ställning och att den lösning som det statliga flygplatsbolaget har valt är det mest ändamålsenliga.
” Swedavia noterar och beklagar Flygbussarnas inställning, men är likaledes övertygade om att omallokeringen av bussangöringen inte utgör ett missbruk”, skriver Swedavia till Konkurrensverket.
Lämna ett svar