Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborgsjätte bevaras för framtiden

Två av dubbelledbussarna i Göteborg i trafik 2012. Foto: Ulo Maasing.

När Transdev förnyade bussflottan i Göteborg den 13 december de 24 meter långa Volvobussarna ur trafiken på linje 16 och ersattes av nya Mercedes Benz CapaCity (klicka här). De dubbelledade Volvobussarna var Sveriges längsta bussar och sattes i trafik i Göteborg i början av 2000-talet. Nu bevaras en av bussarna eftersom den skänks av Transdev till Spårvägssällskapet Ringlinien i Göteborg.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda resenärerna i Göteborg ny teknik och samtidigt bevara kollektivtrafikens historia genom att skänka en av våra 24 meter långa bussar till Spårvägssällskapet i Göteborg. Med detta hoppas vi lyfta kollektivtrafikens ständiga utveckling och samtidigt stödja en lokal ideell förening som gör mycket för stadens arv, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

Den 24 meter lång dubbelledbuss som nu ska skänkas till Spårvägssällskapet är av typen Volvo 7500 Bi-articulated och har plats för 165 passagerare.

– Dessa bussar är karakteristiska för Göteborg och var en stor nyhet när de kom under 2000-talet. De var Sveriges längsta bussar och lanserades på sin tid under devisen ”Tänk spårvagn – kör buss”. Vi tackar Transdev för gåvan och ser fram emot att kunna visa den på Spårvägsmuseet, säger Dan Aronsson, ordförande för Spårvägssällskapet Ringlinien.

Se också videon med en provkörning av den dubbelledade klassikern:

Videon är producerad av våra kollegor Magne Håheim och Tom Terjesen på bussmagasinet.no.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)