Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skandinavisk premiär när Göteborg får ny kapacitet

Den 13 december är det Skandinavienpremiär på Mercedes-Benz CapaCity som då sätts i trafik i Göteborg på uppdrag av Västtrafik. Operatör är Transdev. Foto: Ulo Maasing.

En nykomling kommer att debutera på Göteborgs gator när Västtrafik den 13 december byter tidtabell. Då är det också skandinavisk premiär för Mercedes-Benz CapaCity – en rejäl bamse som ska avlösa de 24-meters, dubbelledade Volvobussar som sedan många år trafikerar en av Göteborgs stomlinjer, linje 16. Det är Transdev som har investerat i 23 CapaCity i samband med att man då startar upp flera nya trafikavtal i Göteborgsområdet.

Trots att det är skandinavisk premiär för CapaCity lanserades modellen redan 2007 av Mercedes-Benz som ett alternativ till dubbelledade stadsbussar, men till betydligt lägre pris. Att bussen bara har en led istället för två pressar kostnaderna avsevärt.

I standardutförande kan CapaCity L ta upp till 191 passagerare. Att bussen endast har en led istället för två gör den inte bara billigare i inköp och underhåll. Interiören blir dessutom ljusare och luftigare. Foto: Ulo Maasing.

Även om parterna håller priset i varje affär för sig själva kan man utgå från att man till priset av en dubbelledbuss kan få nästan två CapaCity. Utan att kapaciteten blir lidande. Jämfört med en vanlig ledbuss är CapaCity cirka en miljon kronor dyrare. Till det kommer att en dubbelledbuss har högre underhållskostnader.

Den tredje axeln är drivaxel. Den fjärde axeln har aktiv styrning vilket bidrar till att vändradien är som på en konventionell, 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Tidigare har maxgränsen för ledbussar i Sverige varit 18,75 meter, men efter hårda påtryckningar från buss- och kollektivtrafikens branschorganisationer (Sveriges Bussföretag samt Svensk Kollektivtrafik) blev det häromåret tillåtet med 21-meters enkelledade bussar i Sverige. Det är något som tidigare varit (och är) fallet i en rad länder.

I Sverige är 21-metersbussar dock alltjämt inte generellt tillåtna, utan kräver dispens för den kommun de ska användas i – trots att bussen har samma framkomlighet som konventionella ledbussar.

De 23 CapaCity som Transdev sätter i trafik i Göteborg har Västtrafiks nya stombussdesign. Foto: Ulo Maasing.

Den första versionen av CapaCity introducerades av Mercedes-Benz 2007 och för sex år sedan, 2014, kom den version som Transdev har valt för Göteborg; CapaCity L. Liksom den kortare versionen av CapaCity på 19,7 meter är CapaCity L baserad på samma modulära system som Mercedes storsäljande stadsbuss Citaro. Vändradien är exakt densamma som på den vanliga ledbussversionen av Citaro tack vare den aktiva styrningen på den bakersta, fjärde axeln.

CapaCity L har ett genomgående låggolv och fyra dubbeldörrar som gör att på- och avstigning underlättas och hållplatsuppehållen kortas, något som är viktigt med tanke på att bussarna ska trafikera Göteborgs mest belastade stomlinje.

I standardutförande har CapaCity plats för 191 passagerare, men de bussar som Transdev ska köra i Göteborg tar högst 184 passagerare varav maximalt 46 sittande. Plats finns för två rullstolar. Bruttovikten är 36 ton.

Motorn är Mercedes-Benz Euro 6-motor OM 470 på 290 kW vilket motsvarar drygt 390 hästkrafter. Den tredje axeln är drivaxel. Hjulaxlarna kommer från ZF och den första respektive fjärde axeln har individuell hjulpphängning. Den fyrväxlade automatlådan kommer från Voith Diwa.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)