Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Halverat i Skåne – men nya biljetter ska locka

Satsar på nya biljetter för att locka tillbaka resenärerna i det nya normala. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med Skånetrafikens bussar och tåg var i november 51 procent lägre än samma tid i år och Skånetrafikens samlade resultat ligger nästan 700 miljoner kronor under budget. Men när pandemin har ebbat ut vill Skånetrafiken vinna tillbaka resenärerna, bland annat genom nya biljetterbjudanden som ska passa människor som växelvis jobbar hemma och på kontoret.

Skånetrafiken ser nu på hur resandemönstret kommer att påverkas under de kommande åren och arbetar på att ta fram biljettlösningar som passar både den som pendlar varje dag och de som fått nya resmönster som konsekvens av pandemin.

– Även efter pandemin tror vi att det nya normala innebär att man fortsatt växelvis jobbar både hemifrån och på kontoret. Då kan man behöva resa annorlunda. Vi jobbar på nya biljetterbjudanden som passar det nya sättet att arbeta och resa. Det kommer att göra det attraktivt för våra kunder att komma tillbaka till oss, säger Pernilla Lyberg, verksamhetschef försäljning och marknad på Skånetrafiken.

Idag ligger Skånetrafikens intäkter 1 151 miljoner lägre än budget och det samlade resultatet är efter november är 695 miljoner lägre än budget. För november månad har Skånetrafiken ca 51 procent minskat resande med tåg och 49 procent minskat resande med buss jämfört med november 2019. Det framgår i Skånetrafikens månadsrapport för november 2020.

Nyligen blev det klart att Skånetrafiken får ett statligt stöd på 469 miljoner kronor. Stödet gäller för förlorade biljettintäkter jämfört med 2019 mellan 1 mars och 30 juni och är drygt 100 miljoner kronor mer än vad Skånetrafiken hade väntat.

– Det kompenserar för våra förlorade intäkter i början av pandemin. Men vi kan också konstatera att det inte räcker för att kompensera för resten av året. Vi har fortfarande ett resande, säger Ulf Welin, tf trafikdirektör på Skånetrafiken.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)