Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Toyota köper in sig i europeisk busstillverkare

Portugisiska busstillverkaren Caetano premiärvisade sin bränslecellsbuss på Busworld i fjol. Nu går Toyota in i företaget med sikte på den europeiska bussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Fordonstillverkaren Toyotas europeiska dotterbolag Toyota Motor Europe blir delägare i den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus och i ett p

ortugisiskt finansbolag, Finlog. Syftet är bland annat att skynda på utvecklingen av bränslecellsdrivna fordon. Caetano är en busstillverkare som hittills har varit tämligen osynlig i Norden, men som har haft betydande framgångar på en del europeiska marknader med sina elbussar. Genom affären skapas en muskelstark aktör på den europeiska bussmarknaden.

Enligt ett pressmeddelande från Toyota Motor Europe är bakgrunden till affären att allt fler europeiska nationer och städer satsar på emissionsfria transporter och att stadsbussar och andra nyttofordon snabbt kommer att bli elektrifierade.

Sedan tidigare levererar Toyota sin bränslecellsteknik till Caetano som har integrerat tekniken i sin första vätgasdrivna buss med en räckvidd på 400 kilometer. Nu vill Toyota Motor Europe starta utveckling, produktion och försäljning av Toyotas bränslecellsbussar i Europa.

Finlog ska å sin sida utveckla leasingprogram som är fokuserade på bussmarknaden. Idag arbetar företaget huvudsakligen inom marknaden för personbilar.

Caetano premiärvisade sin bränslecellsdrivna stadsbuss på mässan Busworld i Bryssel i oktober 2019. Bussten, H2 City Gold, har bränslecellsteknik från Toyota. De båda företagen har samarbetat om att utveckla bussen sedan sensommaren 2018.

De fem vätgastankarna med en total kapacitet om 37,5 kilo och själva bränslecellstacken är placerade på taket för att inte begränsa utrymmet inne i bussen som finns i två längder, 10,7 respektive 12 meter. Räckvidden uppges av Caetano till 400 kilometer och en tankning tar nio minuter. Bränslecellen från Toyota är på 60 kW, medan elmotorn på 180 kW kommer från Siemens och axlarna från ZF.

– Vi är glada över denna möjlighet att utöka det historiska samarbetet med Toyota till att även omfatta även bussaffären, säger Jose Romas som är vd för Toyota Caetano Portugal. Tillsammans med CaetanoBus är vi övertygade om att kunna bidraga starkt till utvecklingen av vätgassamhället genom att utbyta erfarenheter likväl som att introducera vårt välkända Toyota Production System (TPS) till dem.

– De här nya allianserna stärker vårt samarbete med Caetano Group och ger oss möjligheter att dra lärdomar av Caetanos entreprenörskap och snabba rörlighet. säger Dr. Johan van Zyl, ordförande och vd för Toyota Motor Europe. Toyota är fast beslutet att leverera hållbara transportlösningar och lanseringen av bränslecellsbussar kommer att ytterligare öka vårt utbud av nollutsläppsfordon i Europa.

Inom europeisk fordonsindustri pågår just nu en språngvis utveckling av bränslecellsdrivna lastbilar och bussar. Bland annat har Volvo och Daimler etablerat ett nära samarbete när det gäller utveckling av bränslecellsteknik.

Häromdagen blev det också klart att Volvokoncernen, Daimler Truck AG, IVECO, OMV och Shell arbeta tillsammans för att skapa förutsättningar för införandet av vätgaslastbilar i stor skala i Europa. Med lastbilarna som föregångare torde det inte dröja länge innan en storskalig utveckling av vätgasdrivna bussar följer.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)