Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL lanserar ny generation elbussar

Hur VDL:s nya Citea kommer att se ut håller företaget än så länge hemligt.

Den holländska busstillverkaren VDL kommer nästa år att lansera en ny generation av sin eldrivna stadsbuss Citea. Bussen har enligt VDL utvecklats helt med utgångspunkt från en elektrisk drivlina och kommer att visas för första gången på den stora bussmässan Busworld i Bryssel den 9 – 14 oktober 2021. Än så länge har VDL inte avslöjat särskilt många detaljer kring den nya elbussen.

Henk Coppens, vd för VDL Bus & Coach. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har utvecklat ett helt koncept. De senaste åren har vi arbetat hårt bakom kulisserna för att skapa en kollektivtrafikplattform som är redo för framtiden och som integrerar den senaste tekniken, säger Henk Coppens, vd för VDL Bus & Coach.

Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar vid VDL Bus & Coach. Foto: Ulo Maasing.

– Även om namnet Citea består är konceptet som bussen bygger på helt förändrad och baserad på en elektrisk drivlina. Den nya generationens Citea kommer att finnas i fyra olika längder för att motsvara varje tänkbart krav från marknaden, säger Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar vid VDL Bus & Coach.

Bland de nyheter som VDL nu avslöjar är sidoväggar i komposit som är femton procent lättare än konventionella väggar. Batteripaketet är som standard integrerat i bussgolvet, vilket enligt VDL ska ge en bättre viktfördelning och stabilitet, samtidigt som passagerarkapaciteten blir större.

Företaget uppger också att fordonets energiförbrukning reduceras med upp till 30 procent genom att man använder effektiva komponenter, en lätt konstruktion, god isolering, aerodynamisk design och optimal energianvändning.

Nya Citea ska byggas i Nederländerna och Belgien.

VDL lovar att avslöja mer om den nya bussen i en kampanj i sociala medier, bland annat företagets hemsida, från och med den här månaden och fram till april nästa år. Där kommer man att presentera de viktigaste innovationerna, liksom information om olika områden som räckvidd, kapacitet, ergonomi, design och kilmat/energi.

VDL presenterade sin första eldrivna Citea på UITP:s världskongress och mässa i Geneve 2013. Idag går 750 eldrivna Citea i trafik i tio länder, bland dem Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Innan VDL börjar utveckla nya EL Bussar borde dem eliminera alla barnsjukdomar på de, de har sålt.
    Bussrna är inte färdigutvecklade! Av egen erfarenhet har jag nu kört dessa under två vintrar och bussarna är endast 2 år gamla. På de 25 bussar vi har i Umeå så är det fortfarande stora problem med laddning av batterier vid laddstationerna, Klimatanläggningar som inte fungerar, iskalla bussar vinter tid, Återkommande batterifel, regelbundna bärgningar och för dåliga vägegenskaper på vintertid. Är det varmare än – 5 Celsius så fungerar bussarna bättre men de är inte konstruerade för Nordisk vinter kyla. De fungerar som en gammal dator och man får ofta kliva ut och bryta batteri strömmen och starta om systemen för att kunna köra vidare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)