”Det är som att betala för snabbnudlar men ställa krav på oxfilé”. Så kommenterar Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons (M) den kompensation för kollektivtrafikens förlorade biljettintäkter till följd av Covid-19. På tisdagen blev Trafikverket klar med fördelningen av de tre miljarder som regeringen anslagit, men kollektivtrafikens intäktsförlust i år uppgår till närmare 7,5 miljarder enligt Svensk Kollektivtrafik.
– Ersättningen säkrar transportsystemets tillgänglighet i coronatider. Kollektivtrafiken måste kunna fortsätta i tillräcklig omfattning för att undvika trängsel och minska smittspridning, säger Jenny Aminoff, utredningsledare på Trafikverket.
” Kompensationen är helt otillräcklig. Regeringen måste kompensera kollektivtrafiken fullt ut för kollektivtrafikens intäktsförluster, i år och kommande år”, skriver Svensk Kollektivtrafik i en kommentar.
– Det är som att betala för snabbnudlar, men ställa krav på oxfilé. Pengarna täcker inte ens hälften av årets förluster. Värre är att nästa års kompensation är ännu mindre, trots att de ekonomiska utmaningarna i kollektivtrafiken blir allt större. Regering och riksdag måste inse att utan full kompensation hotar nedskärningar i trafiken och uppsägningar av de hjältar som upprätthållit trafiken i krisen. Det vill vi till varje pris undvika, säger Kristoffer Tamsons.
Den ersättning som Trafikverket nu fördelar baseras på minskningen av biljettintäkterna i respektive region från mars fram till midsommar 2020 jämfört med 2019. Trots att pandemin och statliga restriktioner haft effekter på kollektivtrafikens intäkter även efter midsommar har ingen ny kompensation tillkommit enligt verksamheternas prognoser för helåret 2020.
Regeringen har aviserat att ytterligare en kompensation kommer att tillkomma nästa år i form av två miljarder kronor och till en samlad kollektivtrafik som prognosticeras förlora lika mycket nästa år som man gjort i år om pandemin fortsätter, motsvarande 7,5 miljarder kronor.
– Vi gör vårt yttersta för att förhindra trängsel och minska smittspridningen. Det innebär att vi kör för fullt för att Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska kunna följas. Detta trots ett stort minskat resande och därtill minskade biljettintäkter. Kollektivtrafiken måste få sin fulla ersättning om vi ska ha en fullgod trafik när restriktionerna hävs, säger Ulrika Frick (MP), första vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
– Våra medlemmar och personalen inom kollektivtrafiken har gjort en storartad insats med att upprätthålla vår viktiga samhällsfunktion under den här svåra perioden. Nu gäller det att vi har resurserna att fortsätta hålla i och hålla ut tills resenärerna kan återgå till kollektivtrafiken som vanligt igen, säger Tommy Levinsson (S), andre vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
Så här fördelar sig stödet till kollektivtrafiken i miljoner kronor. Inom parentes det beräknade biljettintäktstappet för respektive regional kollektivtrafikmyndighet, även det i miljoner kronor.
Skånetrafiken: 469 (1152)
Region Östergötland: 56 (140)
Region Gotland: 0,5 (7)
Sörmlandstrafiken: 26 (66,3)
Jönköpings Länstrafik: 42 (100,5)
UL, Region Uppsala: 149 (335,8)
Region Gävleborg, X-trafik: 31 (120,8)
Hallandstrafiken: 88 (186)
Västtrafik: 420 (1096)
VL, Region Västmanland: 22 (56)
Länstrafiken Örebro: 30 (82)
Länstrafiken i Jämtland/Härjedalen: 18 (20)
Kalmar Länstrafik: 35 (100)
SL, Region Stockholm: 1.332 (3561)
Dalatrafik: 19 (43,9)
Blekingetrafiken: 23 (45,1)
Länstrafiken Kronoberg: 45 (102)
Västerbottens Länstrafik: 41 (68,8)
Norrbottens Länstrafik: 27 (35)
Värmlandstrafik/Karlstadsbuss: 25 (58)
Din Tur, Västernorrland: 26 (38,2)
Lämna ett svar