Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första eldrivna turistbussarna från Van Hool

Det första exemplaret av Van Hools batteridrivna turistbuss CX45E har nu levererats till USA. Foto: Van Hool.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool, i Sverige mest känd för sina turistbussar, har nu levererat sin första batteridrivna turistbuss till USA. Bussen, modell Van Hool CX45E, skeppades till USA strax före jul som den första av totalt elva bussar som under första halvåret 2021 ska levereras till två nordamerikanska bussföretag.

Van Hool CX45E är speciellt framtagen för den nordamerikanska marknaden och är utrustad med batteripaket på 662 kWh från den amerikanska elbusstillverkaren Proterra. Med en laddare på 125 kW är laddtiden fem timmar. Bussen drivs av en centralt monterad elmotor på 360 kW vilket ger en toppfart på 115 kilometer i timmen.

Enligt Van Hool har den 13,7 meter långa bussen en räckvidd på en laddning på upp till cirka 500 kilometer, beroende på klimatförhållanden topografi. Därmed är bussen inte heller tänkt för traditionella turistresor utan snarare för exempelvis regional linjetrafik eller för personaltransporter för större företag, en betydande marknad i USA.

Bagageutrymnmet är naturligtvis inte som på en traditionell turistbuss eftersom batteripaketen är placerade under bussgolvet och i de bagageutrymmen som finns på förarsidan. På motsatt sida finns dock bagageutrymme.

– Också i Europa ser vi ett växande intresse för en europeisk version av en elbuss av den här typen, om än intresset är mindre än i USA, även om intresset inte är lika stort som i USA. Med den erfarenhet vi har av utvecklingsarbetet när det gäller CX45E är vi helt övertygade om att vi är redo att snabbt leverera en lösning för europeiska kunder så snart det finns ett mer uttalat intresse från dem, säger Van Hools vd Filip Van Hool.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)