Under det gångna året omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna enligt statistik från Transportstyrelsen. Året innan, 2019, omkom 221 människor. Covid-19-pandemin tycks ha bidragit till minskningen av antalet omkomna eftersom trafiken minskade under vårmånaderna.
Det är omkomna i olyckor med personbilar som har minskat mest och det gäller såväl kollisioner som singelolyckor. Även upphinnandeolyckorna, som statistiskt räknas för sig, har minskat påtagligt. När det gäller oskyddade trafikanter har antal omkomna minskat på motorcykel, cykel och påkörda fotgängare jämfört med de senaste fem åren.
Under våren, mellan mars och april, minskade antalet olyckor stort. Samtidigt minskade också trafikarbetet. Under tidig höst minskade olyckorna återigen medan trafikmängden däremot ökade. I november vände utvecklingen och antalet olyckor ökade.
– Vi har uppnått Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020. Men 2020 är ett speciellt år och det går inte att utesluta att pandemin har påverkat olyckstalen. Vi behöver därför titta närmare på om det går att se vilken påverkan pandemin fått på utfallet, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.
93 av de omkomna bilisterna hade färdats i personbil, övriga i lastbil. Den vanligaste olyckstypen bland omkomna bilister var singelolyckor med 51 omkomna följt av mötesolyckor med 39 omkomna.
Under 2020 omkom 28 motorcyklister. Det är ungefär lika många som 2019 då 29 motorcyklister omkom. Fjorton cyklister omkom under 2020, jämfört med 17 omkomna 2019. Under 2020 omkom 23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon
Av de som omkom 2020 var 40 kvinnor och 150 män, 15 var under 18 år och 55 var 65 år eller äldre.
Lämna ett svar