Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL: Nya Citea blir tystare och rymligare

VDL:s kommande generation av den eldrivna stadsbussen Citea får en rymligare och ljusare interiör. Bild: VDL.

Busstillverkaren VDL har nu släppt fler detaljer om den nästa generationen av företagets eldrivna stadsbuss Citea. Vi har tidigare kunnat rapportera att bussen får batterierna placerade under golvet. Nu avslöjar VDL att sidoväggarna byggs i komposit och i ett enda stycke, liksom att passagerarkapaciteten kommer att bli maximalt 110 personer i 12,2-metersversionen av bussen.

Det var i början av december som VDL meddelade att företaget under det här året kommer att lansera en ny generation av sin eldrivna stadsbuss Citea. Bussen har enligt VDL utvecklats helt med utgångspunkt från en elektrisk drivlina och kommer att visas för första gången på den stora bussmässan Busworld i Bryssel den 9 – 14 oktober.

– Även om namnet Citea består är det koncept som bussen bygger på helt förändrat och baserad på en elektrisk drivlina. Den nya generationens Citea kommer att finnas i fyra olika längder för att motsvara varje tänkbart krav från marknaden, sa Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar vid VDL Bus & Coach i samband med att planerna på en ny buss presenterades.

VDL har valt en strategi att då och då släppa nya detaljer kring bussen innan den presenteras i verkligheten.

En nyhet som man släpper lagom till årsskiftet är att sidoväggarna, som är gjorda av komposit, tillverkas i ett enda stycke istället för i ett andel delar.

Fördelen med detta är, framhåller VDL, att detta minskar vibrationerna, samtidigt som det släpper in mindre buller utifrån. Dessutom minskas energiförbrukningen genom att väggkonstruktionen i komposit är femton procent lättare än en konventionell vägg.

En ytterligare fördel är enligt tillverkaren att isoleringen blir bättre vilket i sin tur gör att klimatanläggningen inte behöver arbeta lika hårt för att hålla rätt temperatur inne i bussen.

Batteriplaceringen, som vi tidigare rapporterat om (klicka här), gör att utrymmet inne i bussen blir större, jämfört med dagens eldrivna version av Citea. Det har också gett konstruktörerna en större frihet när det gäller interiören, vilket inte minst märks i bussens bakparti. Kapaciteten är max 110 passagerare i 12,2-metersversionen, varav 45 sittande.

Den nya generationens Citea kommer att finnas i fyra längder.

VDL presenterade sin första eldrivna Citea på UITP:s världskongress och mässa i Geneve 2013. Idag går 750 eldrivna Citea i trafik i tio länder, bland dem Sverige.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)