Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resenärer om covid-19: Kollektivtrafiken säkrare än matbutiker

De som reser kollektivt under pandemin anser att kollektivtrafiken är säkrare än matbutiken när det gäller smittorisk. Arkivbild: Ulo Maasing.

De som undviker kollektivtrafiken anser att den är mycket mer riskfylld än butiker och andra offentliga platser. Men de som fortsatt att åka kollektivt tycker tvärtom, att kollektivtrafiken är säkrare än exempelvis matbutiker. Det hävdas i en ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin.

Bakgrunden är att antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan covid-19 började spridas.

Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp, konstateras i rapporten som du kan ladda ner genom att klicka här.

Forskningsrapporten har undersökt attityder till resor i kollektivtrafiken under pandemin i Sverige, Estland, Tyskland och Belgien. Drygt 1 000 personer har intervjuats, varav 229 i Sverige.

– Ett av resultaten i rapporten visar att många av de som haft möjlighet att undvika kollektivtrafiken ser kollektivt resande som mycket mer riskfyllt än butiker och andra offentliga platser. Samtidigt som de som fortsatt resa tycker tvärtom – att kollektivtrafiken är säkrare än till exempel mataffärer, säger Marcus Finbom, trafikplanerare på analys- och teknikkonsultföretaget WSP och research fellow inom forskningsprojektet.

– De som fortsatt att pendla under pandemin uppger att resandet har varit mer bekvämt och tryggt än tidigare, och samtidigt har det varit en lugn och dämpad stämning i kollektivtrafiken. Resenärerna har också hittat och arbetat fram nya normer i hur de beter sig mot varandra. Det beteende som är minst accepterat är att hosta. Samtidigt säger många att det uppstått en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden, säger Marcus Finbom.

I rapporten finns flera jämförelser mellan de länder som ingår i studien. Ett exempel är hur Sverige sticker ut när det kommer till hur många som reste regelbundet efter utbrottet av Covid-19. Hela 26 procent av stockholmarna i undersökningen fortsatte resa regelbundet efter pandemins början, medan endast åtta procent av de som bor i Bryssel gjorde det. Det tros bero på Sveriges jämförelsevis mindre strikta åtgärder.

I rapporten framkommer också att den största konflikten mellan resenärer, de som arbetar i kollektivtrafiken och ansvariga aktörer varit frågan om stängda dörrar längst fram i bussarna.

Tre av insikterna från rapporten är:

# Under den första vågen av Covid-19 kunde fler ur gruppen med hög inkomst och hög utbildning undvika kollektivtrafiken till förmån för andra alternativ, medan andra grupper fortsatte att resa.

# De två mest förekommande orden bland de intervjuade resenärernaför att beskriva stämningen i kollektivtrafiken var ”distans” och ”lugn”.

# De som reser med kollektivtrafiken upplever att det finns många nya normer att anpassa sig till när de reser, jämfört med innan pandemin. Vi får ”lära oss på nytt” hur vi ska ta tunnelbanan eller bussen.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)