Den holländska busstillverkaren VDL har fått sin hittills största enskilda order på elbussar. Ordern omfattar 102 eldrivna stadsbussar av modell Citea som ska sättas i trafik i Oslo från januari 2022. 83 av bussarna är ledbussar och 19 är normalstora, tolvmeters stadsbussar. Köpare är Norgesbuss som för några månader sedan vann en stor upphandling som trafikhuvudmannen Ruter gjorde (klicka här).
Ordern från Norgesbuss omfattar två fler bussar än den hittills största elbussorder som VDL har tagit hem. Den gällde 100 batteridrivna Citea för trafik i södra Amsterdam, kring flygplatsen Schiphol och som vi tidigsare skrivit om (klicka här)
Den norska huvudstaden har som mål att all kollektivtrafik i staden ska vara emissionsfri till år 2028. Idag finns 40 eldrivna VDL Citea i trafik i Oslo, förutom åtta Citea Electric som går i trafik på Oslos internationella flygplats.
Norgesbuss tar över den aktuella trafiken den 9 januari 2022. De 83 ledbussarna, VDL Citea SLFA-180 Electric är utrustade med pantograf på busstaket, medan de 19 Citea SLF-120 Electric laddas via CCS-kontakt. Samtliga bussar laddas huvudsakligen i depå. De ska trafikera områden söder om Oslo: Søndre Nordstrand, Nordstrand och delar av Nordre Follo. Några av bussarna ska gå i trafik dygnet runt, sju dagar i veckan
VDL presenterade sin första elbus i samband med den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa i Génève 2013. Sedan dess har företaget levererat närmare 800 elbussar till tio länder, bland dem Sverige. Elbussar från VDL går idag i trafik i bland annat Umeå, Karlstad och Helsingborg.
Senare i år kommer VDL att presentera en helt ny generation av Citea med batteridrift. För en bredare publik kommer bussen att premiärvisas på Busworld i Bryssel i oktober.
I nuläget är omkring tio procent av de 1 200 bussar som går i trafik för Ruter eldrivna, men staden har som mål att år 2030 vara världens första huvudstad utan utsläpp av växthusgaser.
Lämna ett svar