Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD stärker sitt fotfäste i Europa

ADL:s fabrik i Skottland ska snart också montera BYD:s elbusschassier innan man karosser dem. Foto: ADL.

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD stärker sin ställning i Europa genom ett utökat samarbete med brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL. De båda busstillverkarna har haft ett nära samarbete om elbussar sedan 2015. Det samarbetet fördjupas nu enligt en överenskommelse som parterna träffade på måndagen.

BYD och ADL har haft betydande framgångar på den brittisk marknaden för elbussar där BYD har svarat för chassierna och ADL för karosseringen. Det nya samarbetet innebär att BYD ska leverera monteringsfärdiga chassier till ADL:s fabrik i Skottland. Där monteras chassierna samman och på plats finns även personal från BYD för att bistå ADL:s medarbetare. Efter monteringen av chassierna karosseras bussarna av ADL. Verksamheten är planerad att starta under det andra halvåret i år.

Liksom tidigare kommer ADL att leverera såväl enplans- som tvåplansbussar med eldrift och på chassier från BYD.

ADL/BYD har hittills sålt över 500 elbussar i Storbritannien, bland annat till Go-Ahead Group i London. Foto: Ulo Maasing.

Enligt parterna ligger en ökad efterfrågan på elbussar bakom det utvecklade samarbetet. BYD och ADL inledde sitt partnerskap 2015 och har sedan dess levererat eller har på beställning mer än 500 elbussar vilket ger dem en marknadsandel på 70 procent av elbussarna i Storbritannien.

ADL levererar såväl enplans- som tvåplansbussar under varumärkena Alexander Dennis och Plaxton. Mer än 31 000 bussar från företaget går idag i trafik i Europa, Hongkong, Singapore, Nya Zeeland, Mexiko, Kanada och USA.

ADL ägs av amerikanska NFI som i sin portfölj har amerikanska bussmärken som New Flyer, MCI och ARBOC. Totalt har NFI cirka 8 000 medarbetare.

BYD är ett av Kinas största privatägda företag och grundades 1995. Företaget har även fabriker i Europa, dels i Frankrike, dels i Ungern.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)