Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande buss får kraften från solen

EasyMiles lilla självkörande buss EZ10 finns idag i trafik på flera håll i Sverige. I framtiden kan den komma att köras på solenergi. Bild: EasyMile.

Självkörande, autonoma, minibussar kan i framtiden komma att köra på solenergi. Det franska företaget EasyMile och tyska Sono Motors testar nu att utrusta den autonoma minibussen EZ10 med solceller för driften. EZ10 finns idag i trafik i ett trettiotal länder. Bland annat går några sådana bussar i reguljär trafik för Nobina och SL i Järfälla, nordväst om Stockholm.

EeasyMile menar att solcellerna skulle göra bussarna mer flexibla än idag eftersom körsträckan kan förlängas utan att man behöver ha tillgång till laddstationer överallt.

Sono Motors teknik bygger på att solcellerna är integrerade i flexibla polymerer, alltså plastmaterial i stället för glas. Det gör solcellerna lättare, hållbarare, billigare och mer effektiva än annan teknik som idag finns för solceller på fordon.

Därmed kan solcellerna integreras i många olika fordonstyper och ges helt nya användningsområden. De stora ytorna på bussar och lastbilar gör enligt Sono Motors dessa fordon särskilt lämpade för sådana, flexibla solpaneler.

Den lilla självkörande bussen EZ10 klarar idag upp till 16 timmars körning på en batteriladdning, varpå den måste laddas i cirka sex timmar för att laddas fullt när batterierna är helt tömda. Den nya solcellstekniken kan korta laddtiden avsevärt. Solcellerna omvandlar solljuset till energi som lagras i bussens batteri. Cellerna producerar energi, oavsett om bussen kör eller står stilla, vilket kan ge bussen en avsevärt ökad räckvidd.

Därmned blir den autonoma bussen ännu mer autonom eftersom den blir mindre beroende av tillgänglig laddinfrastruktur. Det spar i sin tur betydande pengar, både där bussen används i exempelvis universitetscampus, men också där de autonoma bussarna kompletterar den vanliga kollektivtrafiken. Däremot är solpanelerna inte avsedda att helt ersätta traditionell laddteknik.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)