Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var tionde väg i uselt skick

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick enligt Transportföretagen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick och en del av dem är direkt farliga. Det konstaterar en ny rapport från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. För att vägnätet inte ska fortsätta att förfalla måste miljarder satsas på ett ökat vägunderhåll enligt analysen.

Enligt analysen är 12,7 procent av de statliga vägarna i mycket dåligt skick.

– Sveriges vägnät knakar i fogarna och vi måste kraftigt öka resurserna till vägunderhållet. Sverige är ett till ytan stort land som hålls samman av ett omfattande transportnätverk. En väl underhållen väginfrastruktur är viktig för att hela Sverige ska leva, för framkomlighet, tillgänglighet och för trafiksäkerheten, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen har låtit beräkna både dagens underhållsskuld och hur underhållsskulden beräknas växa till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet. I analysen definieras underhållsskulden som kostnaden för att åtgärda de vägar som är i mycket dåligt skick. Dagens underhållsskuld är 19,7 miljarder kronor. Om inte ökade resurser tilldelas vägunderhållet beräknas skulden växa till närmare 42 miljarder kronor 2030.

– Så länge resurserna till vägunderhåll understiger behovet kommer Trafikverket tvingas prioritera vägar med mycket trafik och de stora sammanhängande stråken. Gapet mellan stad och land kommer att växa. Vi får ett allt mer polariserat vägnät, säger Tina Thorsell.

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg. En utvecklad och förbättrad väginfrastruktur står inte i kontrast med Sveriges möjligheter att nå klimatmålen, slås det fast i rapporten som du kan ladda ner genom att klicka här.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)