Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tallink Silja får ny vd

Ats Joorits efterträder Marcus Risberg som vd för Tallink Silja AB. Foto: Tallink Silja.

Det går undan i rederibranschen. Tallink Grupp har utsett Ats Joorits till ny vd för det svenska dotterbolaget Tallink Silja AB med anledning av att den hittillsvarande vd:n Marcus Risberg lämnar bolaget för att gå till Destination Gotland (klicka här). Ats Joorits har arbetat inom Tallink Grupp och Tallink Silja AB sedan 2006. Han är nu ansvarig för koncernens kvalitetsledning och baserad i Sverige och tillträder vd-posten för Tallink Silja AB den 15 mars.

Tidigare var Ats Joorits vice vd och försäljnings- och marknadschef samt produktchef i Tallink Silja AB. Innan han kom till Tallink arbetade Joorits vid Holland America Line år 2005–2006 och i olika mediaroller mellan 1991-2004 i Sverige och USA. Joorits har en magisterexamen i turistadministration från George Washington University, USA.

– Det är naturligtvis tråkigt att Marcus Risberg lämnar Tallink Grupp efter många års utmärkt utfört arbete, men vi gläds å hans vägnar över att han får börja en ny roll i en spännande organisation där han kan fortsätta hjälpa till att utveckla och stödja den svenska turistindustrin. Vi önskar honom all lycka och tackar honom för hans engagemang och bidrag till Tallink under många år, och alldeles särskilt under det senaste, extremt utmanande året, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.

– För att säkerställa kontinuiteten i verksamheten och för att driva igenom de många spännande planer vi har för vårt svenska dotterbolag är jag glad att Ats Joorits har gått med på att axla rollen som VD för Tallink Silja AB. Med sin betydande kunskap om bolaget efter 15 år i olika roller kommer han att göra ett utmärkt jobb. I tider som dessa känns det särskilt betryggande att kunna rekrytera från de egna leden, för att säkerställa kontinuitet och kunskap om såväl bolaget som kulturen.

– Att Ats Joorits dessutom redan är baserad i Sverige, kan den svenska kulturen och har färdigt upparbetade kontakter känns särskilt viktigt under den här utmanande tiden när vi börjar bygga upp vår verksamhet efter coronakrisen och behöver jobba hårt för att säkra företagets framtid, säger Paavo Nõgene.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)