Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här laddar elbussarna elnätet

Londons största elbussdepå kommer snart att kunna leverera el tillbaka till nätet. Foto: Go-Ahead Group.

Elbussar hämtar inte bara kraft från elnätet. De kan också skicka el till nätet. I London kommer snart elbussar i stadens största elbussdepå att leverera tillbaka el till nätet. Från i sommar ska bussdepån fungera som ett virtuellt kraftverk. I första etappen ska 28 batteridrivna dubbeldäckare i depån fungera så, men senare ska hela 120 elbussar kunna leverera el till nätet.

Det är busstillverkarna BYD och ADL (Alexander Dennis) som tillsammans med en av de stora bussoperatörerna, Go-Ahead, och flera andra aktörer i ett konsortium driver projektet som finansieras av den brittiska regeringen.

Laddstation på depån. Foto: Go-Ahead.

Tekniken kallas V2G, Vehicle to Grid (fordon till nät). BYD är först med att ha utvecklat V2G-teknik för elbussar.

Grundtanken med tekniken är att bussarna kan bidra till att balansera belastningen i elnätet genom att batterierna laddas när elpriset är lågt och energi återförs när priset är högt. Det gör att variationer i belastningen på elnätet jämnas ut.

Ursprungligen var det tänkt att projektet skulle vara igång nu, men på grund av covid-19-pandemin har det försenats och startskottet kommer först i sommar. Något exakt startdatum är dock ännu inte satt.

De 28 dubbeldäckarna kommer att vara en del av totalt 120 elbussar i depån som fullt utbyggd kommer att vara Storbritanniens största elbussdepå, Go-Aheads depå Northumberland Park i London.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)