I december var det trafikstart för den omdebatterade spårvägen i Lund, Lundaexpressen. Från början av den här månaden skulle spårvagnarna gå i 7,5-minuterstrafik under högtrafik. Sju splitter nya spårvagnar från tillverkaren CAF skulle vara igång. Men hittills har trafiken floppat rejält och ännu efter flera veckor är bara en spårvagn i trafik – i bästa fall. I helgen blev det problem med elförsörjningen så att inte ens den enda spårvagnen, Åsa-Hanna, kunde rulla fram på skenorna.
Avtalet mellan Skånetrfiken och CAF säger att sex spårvagnar ska stå klara för trafik. Varje morgon. Men de senaste veckorna har det bara varit en. Dag efter dag har trafiken räddats med bussar.
Huvudproblemet är så kallade hjulplattor som kräver en särskild svarv för att korrigera. Någon sådan finns dock inte tillgänglig i spårvägsdepån i Kärråkra. ”Eftersom behovet av svarvning har uppstått tidigare än förväntat, är svarven i Kärråkra ännu inte färdig. Hjulplattor är varken unikt eller ovanligt, tvärtom är de förväntade. Däremot förväntade vi oss inte att dessa skulle uppstå efter så kort tid”, skriver Skånetrafiken på sin hemsida.
Enligt Sydsvenska Dagbladet har varken Skånetrafiken, CAF eller Euromaint, som på Cafs uppdrag sköter underhåll och service av vagnarna, kommit underfund med varför hjulplattorna bildats. Detta, trots veckor av undersökningar. Den mest troliga förklaringen är häftiga inbromsningar. Men varför inbromsningarna blivit så häftiga, och varför hjulen tagit så stor skada.
Den enda av de sju spårvagnarna som de senaste veckorna har varit i trafik har också vissa problem med hjulplattor, men inte så att den behövt tas ur trafik.
Tre av de sju spårvagnarna måste slutbesiktigas innan de sätts i trafik. Det förutsätter i sin tur att de körs. Det vill enligt Sydsvenskan inte Skånetrafiken och CAF göra innan rotorsaken till hjulproblemen hittats.
Under tiden letar parterna efter en svarv så att spårvagnshjulen kan bli runda igen.
– Vi letar fortfarande efter en svarv dit vi kan skicka våra hjul. Jag hoppas kunna ge positiva besked inom närtid, säger Saman Tondnevis på Skånetrafiken till Sydsvenskan.
– Vi är nära att finna en lösning och arbetar intensivt på flera parallella spår. Vi återkommer när vi har lösningen på plats, kommenterar David Schelin, vd för Euromaint Norden
Depån i Kärråkra är Öresundstågs-depån utanför Hässleholm. Tanken var att de skulle svarvas där.