Den brittiska persontrafikjätten First Bus som har verksamhet i en rad länder ska från i höst börja testa en unik elbuss. Bussen tillverkas av Arrival, ett för de flesta okänt företag där storföretag i fordonsindustrin som Hyundai och Kia redan har investerat miljardbelopp. Arrival presenterade sin buss för första gången i somras (klicka här) och i höst ska First Bus börja testtrafik med den unika elbussen. Arrival ska i framtiden tillverka sina bussar i lokala mikrofabriker runt om i världen.
De första mikrofabrikerna etableras i år i Bicester, Storbritannien och i South Carolina i USA. Mikrofabrikerna ska kunna skapa produkter som är specifika för den marknad där de finns och i hög grad arbeta med lokala underleverantörer.
Den version av Arrivals buss som First Bus ska testa är en enplansbuss som i likhet med många andra bussar på den brittiska marknaden endast har framdörr.
Golvet är helt plant, vilket enligt Arrival ökar tillgängligheten liksom utrymmet för stående passagerare. Fjädring, hjul och däck är identiskt lika både fram och bak och Arrival bedömer att konstruktionen är upp till 40 procent lättare än de batteribussar som idag finns på marknaden. Batterikapaciteten är 310,8 kWh och bussen kan laddas med antingen växelström eller likström.
Arrival grundades 2015 och har sina två huvudkontor i London samt i Charlotte, USA. Globalt har företaget över 1 400 medarbetare i Storbritannien, USA, Tyskland, Nederländerna, Israel, Ryssland och Luxemburg.
Företaget är ett av Storbritanniens största startupföretag och har ambitionen att i grunden skaka om hur tillverkning av distributionsbilar, bussar och andra nyttofordon traditionellt sker i linje med vad startups har gjort i en rad branscher, från digital informationsfömedling till bussföretag som FlixBus.
Arrival har en bred produktportfölj: distributionsbilar, taxi, självkörande robotar för varuleveranser, småbussar för anropsstyrd trafik och så vidare. Redan i fjol beställde det globala kurirföretaget UPS 10 000 eldrivna distributionsbilar från Arrival, med option på ytterligare 10 000.
Mikrofabrikerna ska kunna sätta samman alla typer av fordon i produktportföljen. Företaget har siktet inställt på 1 000 mikrofabriker under de kommande fem åren.
Företaget räknar med att Arrivals elbussar kommer att ha ett radikalt lägre pris än de elbussar som idag finns på marknaden.
Lämna ett svar