Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskat kollektivresande hotar i framtiden

En bestående effekt av pandemin blir troligen ett minskat kollektivt resande, konstaterar Transdev i en ny rapport.

Mer hemarbete och minskat kollektivresande är några av de trender som kommer att hålla i sig efter covid-19-pandemin. Det kommer att kräva nytänkande och nya samarbeten från kollektivtrafikens aktörer. Det skriver Transdev i sin senaste rapport där företaget summerar resultat av tre undersökningar som Transdev har genomfört 2020 och 2021 om hur pandemin påverkar svenskarnas arbets- och resvanor.

– Oron för att smittas i kollektivtrafiken är en ny verklighet som aktörerna i branschen måste förhålla sig till samtidigt som våra resvanor nu har förändrats med ökat hemarbete, fler digitala möten och minskat kollektivt resande. Det är trender som innebär stora utmaningar för branschen, men som också kan ses som möjligheter för att tänka om och tänka nytt, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

Transdevs nya rapport samlar resultat av tre panelundersökningar som genomförts i maj 2020, september 2020 och januari 2021. Rapporten lyfter fyra trender som har tagit form under pandemin och som Transdev bedömer med stor sannolikhet kommer att hålla i sig även efter krisen.

I rapporten presenterar Transdev också förslag för kollektivtrafikens framtid.

Rapportens slutsats är att kollektivtrafikbranschens aktörer behöver göra gemensamma insatser för att återbygga resenärernas förtroende för kollektivtrafik, utveckla kollektivtrafiken utifrån de nya vanorna som nu har tagit fäste under pandemin, samt se över finansieringsmodellen för kollektivtrafiken.

– Kollektivtrafiken är en viktig del för att vi ska kunna uppnå klimatmålen. Vi hoppas att vår rapport kan vara ett inspel till en konstruktiv diskussion i branschen för att vi tillsammans ska kunna planera för branschens omstart, säger Eva Tiséus.

Några siffror ur rapporten:

49 procent av resenärerna är oroliga för att smittas i kollektivtrafiken. Oron för smitta är högre, ju äldre resenärerna är;

Oron för smitta i kollektivtrafiken är ungefär dubbelt så hög som oron för att smittas när man handlar mat eller besöker köpcentra och markant högre än oron för smittas på arbetsplatsen (som enligt Folkhälsomyndigheten är den plats där smittan verkligen sprids);

56 procent av de tillfrågade räknar med att i framtiden arbeta eller studera mer hemifrån än innan pandemin. 48 procent av de som svarar att de kommer fortsätta arbeta hemifrån efter pandemin tänker göra det två-tre dagar i veckan.

Drygt tio procent av de som under normala omständigheter oftast reser kollektivt till jobb eller skola uppger att de inte kommer, eller inte vet om de kommer, att återgå till kollektivtrafiken efter pandemin. Det skulle motsvara en förlust om cirka 3 miljarder kronor i minskade intäkter för branschen varje år.

Två avgörande faktorer för att resenärerna ska våga sig tillbaka till kollektivtrafiken är vaccinationer och mindre trängsel.

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)