Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL förnyar sig: Alla kort blir SL-kort

SL i Storstockholm inför nu först i Norden en möjlighet att blippa sitt betalkort för att resa med bussar och spårtrafik i hela regionen. Då behövs inget SL- Accesskort för den som vill köpa enkelresor eller resa på reskassa. Foto: SL.

Från och med tisdag denna vecka kan resenärer med SL-trafiken att kunna blippa sitt betalkort istället för SL:s egna Accesskort. ”Det är ett historiskt steg framåt för SL där alla kort nu blir SL-kort”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. SL blir därmed först i Norden med möjligheten att blippa kontokortet för resor med all kollektivtrafik i hela regionen.

Från och med tisdagen den 2 februari är det möjligt att köpa enkelbiljett genom att blippa ett American Express-, Visa-, eller Mastercard-kort i en läsare vid spärren, mot läsaren på bussen, på betalstolpen eller hos konduktören, och sedan resa direkt. Man behöver alltså inget Accesskort och inte heller ladda på sin reskassa. Kostnaden för biljetten dras från kortkontot.

Det är också möjligt att resa med digitala plånböcker, till exempel Apple-, Samsung-, och Google Pay. Inget av de tidigare sätten att köpa biljett tas bort i samband med lanseringen.

Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag. Foto: SL.

Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag. För att göra betalningarna säkrare använder SL en teknik där det riktiga kortnumret byts ut mot ett slumpmässigt nummer (tokenisering). SL kan inte få fram information om vem kortinnehavaren är eller se transaktioner. Bankerna hanterar all sådan information.

Om det inte går att blippa betalkortet, som på en del bussar där det ännu inte finns skyddsglas uppsatt vid föraren, måste resenären välja ett annat sätt att köpa biljett på.

Till en början kommer det att gå att blippa betalkortet för enkelresor till vuxenpris, det vill säga 38 kronor, vilket ger rätt att resa obegränsat med hela SL-trafiken under 75 minuter. Priset är detsamma som i SL:s app, biljettautomater och med reskassa. På sikt räknar SL också med att kunna erbjuda rabatterade biljetter för ungdomar, studenter och pensionärer som då också ska kunna resa genom att blippa sitt bankkort.

– Detta är ett historiskt steg framåt för SL där alla kort nu blir SL-kort. Nu ansluter vi oss till ett internationellt biljettsystem och till det system som förenar huvudstäder som London, Paris och New York. Detta i stället för att vänta på en förlegad, försenad och påtvingad nationell lösning, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Att betala med bankkortet har funnits länge i många andra huvudstäder.

I London infördes möjligheten redan 2012. Men till skillnad från i SL-trafiken räknar systemet i London automatiskt ut bästa pris för resenären som debiteras vid slutet av dagen. Ju mer man reser, desto billigare blir resan. Betalning med kontaktlöst betalkort ger alltså samma pris som innehavare av Londons smarta kort Oystercard – motsvarigheten till SL Access – får.

Även i städer som New York, Singapore, Miami, Sydney, Hong Kong, Bryssel, Vancouver och många andra internationella storstäder kan man resa med kollektivtrafiken genom att blippa sitt kontokort.

Nu blir Stockholm först i Norden med att införa betallösningen, enligt Kristoffer Tamsons.

Tidigare har visserligen Skånetrafiken infört möjlighet att blippa kontokort på stadsbussarna, men SL-systemet omfattar från början hela SL:s trafik, det vill säga all trafik i regionen och oavsett färdmedel.

I Skåne måste resenären alltid köpa ny biljett med Skånetrafiken om de ska resa vidare utanför staden. I SL kommer man att från och med tisdagen kunna byta fritt mellan fordon och trafikslag och endast behöva betala en enkelbiljett. En annan skillnad är att Skånetrafikens ”Res med betalkort” är ett separat system med separata läsare. I SL kommer allt att vara integrerat i ett.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)