Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unik elbuss lanseras av brittiskt företag

Det brittiska start-upföretaget Arrival presenterade på onsdagen sin elbuss som ska tillverkas i mikrofabriker över hela världen. Bild: Arrival.

Det brittiska företaget Arrival presenterade på onsdagen en helt ny, unik elbuss som enligt företaget kommer att vara betydligt billigare att tillverka än dagens elbussar. Dessutom är bussen anpassad till den nya verklighet som kollektivtrafiken står inför i spåren av covid-19-pandemin. För de flesta är Arrival ett okänt företag – men storföretag i fordonsindustrin som Hyundai och Kia har investerat miljardbelopp i Arrival och det globala kurirföretaget UPS har redan beställt 10 000 eldrivna distributionsbilar från Arrival, med option på ytterligare 10 000.

Interiören är ljus och luftig och ska bidra till en känsla av att det inte råder trängsel ombord. Bild: Arrival.

Arrival är ett av Storbritanniens största startupföretag och har ambitionen att i grunden skaka om hur tillverkning av distributionsbilar, bussar och andra nyttofordon traditionellt sker i linje med vad startups har gjort i en rad branscher, från digital informationsfömedling till bussföretag som FlixBus.

Arrival har ännu inte avslöjat några specifikationer på den nya elbussen när det gäller storlek, batterikapacitet, räckvidd eller när den ska sättas i produktion. Inte heller har man ännu avslöjat vilka marknader man siktar in sig på.

Ryggstödet på en del stolar kan fällas fram…

Däremot visar Arrival Bus redan nu upp en del intressanta detaljer när det gäller interiören som är extremt ljus och luftig, vilket ska bidra till att resenärerna inte känner att man trängs med andra passagerare. Ryggstöden på varannan sittplats kan också fällas fram och förvandlas då till ett bord där resenären kan ställa exempelvis shoppingkassar. Samtidigt uppnår man social distansering till andra passagerare.

… för att ge resenären en möjlighet till social distansering eller helt enkelt ställa shoppingkassarna på.

– Vi är entusiastiska att i framtiden lansera Arrival Bus på marknader runt om i världen och till att göra att resenärerna upplever bussfärden som något positivt. Genom att arbeta i partnerskap med olika företag utvecklar vi hela ekosystemet kring våra fordon och stöder målet att göra kollektivtrafiken attraktiv samtidigt som den är klimatneutral, säger Ben Jardine, produktchef för Arrival Bus.

Bussen ska inte tillverkas i någon eller några stora fabriker. I likhet med Arrivals övriga produkter ska tillverkningen ske i lokala mikrofabriker runt om i världen. Dessa ska kunna sätta samman alla typer av fordon i Arrivals produktportfölj: distributionsbilar, taxi, självkörande robotar för varuleveranser, småbussar för anropsstyrd trafik och så vidare.

Arrival har utvecklat mjukvara, komponenter och modulära plattformar för självkörande fordon i kategori 2, alltså fordon som kör själva men med säkerhetsförare ombord.

Mikrofabrikerna ska också kunna skapa produkter som är specfifika för den marknad där de finns. De ska också gynna den regionala ekonomin genom att använda sig av lokala leverantörskedjor, lokalt anställda medarbetare och genom att betala lokala skatter. Arrival siktar på att etablera tusen mikrofabriker i hela världen till 2026.

Arrival grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Storbritannien. Globalt har företaget över 1 000 medarbetare i, förutom Storbritannien, USA, Tyskland, Nederländerna, Israel, Ryssland och Luxemburg. Tidigare i år investerade de båda sydkoreanska fordonstillverkarna Hyundai och Kia omkring 1,2 miljarder kronor i Arrival.

Här är en kort video från en testtur med nya Arrival Bus:

 

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)