Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

208 miljoner mindre i biljettintäkter för Hallandstrafiken

Hallandstrafiken tappade i fjol 208 miljoner kronor i biljettintäkter på grund av covid-19-pandemin. Foto: Hallandstrafiken.

Minskat resande och stängda framdörrar på grund av covid-19-pandemin kostade Hallandstrafiken 208 miljoner kronor i minskade biljettintäkter förra året. Hallandstrafiken räknar också med att pandemin kommer att få effekter på verksamheten även i år och nästa år. Det framgår av Hallandstrafikens årsredovisning som klubbades av styrelsen på onsdagen.

Fjolåret blev inte alls som Hallandstrafiken hade planerat. 2020 genomfördes de största förändringarna i företagets 30-åriga historia: ett nytt biljett- och betalsystem infördes, likaså ett nytt biljettsortiment. Affärsreglerna ändrades, företaget fick en ny grafisk profil, det var trafikstart för nya avtal som omfattar all busstrafik i Halland, elbussar infördes i stadstrafiken, man fick ny hemsida och en ny operatör för Öresundstågen.

Allt detta hamnade i skuggan när pandemin drabbade hela samhället i våras.

– Pandemin innebar att resandet med kollektivtrafiken halverades fram till sommaren. De ekonomiska konsekvenserna på grund av minskade biljettintäkter och stängda framdörrar blev synnerligen kännbara. När året summeras har resandet minskat med knappt 40 procent och biljettintäkterna minskat med 208 miljoner kronor i jämförelse med 2019, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken.

Hallandstrafikens ägare, Region Halland, beslutade att utfärda en garanti för att täcka underskottet för 2020. Detta, inkluderat det riktade statsbidraget, innebar att Hallandstrafiken kunde fortsätta att bedriva trafiken i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendation. Men Hallandstrafiken konstaterar att pandemin kommer att få effekter på verksamheten även i år och 2022. Trafiken kommer att behöva anpassas efter nya behov och resandemönster.

– Resande och biljettintäkter är kvar på låga nivåer och tillsammans med Folkhälsomyndighetens rekommendationen som innebär att trafiken ska upprätthållas och köras med normala volymer, gör att underskottet ökar för varje månad även år 2021, säger Gösta Bergenheim, styrelseordförande Hallandstrafiken.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)