Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppsala väljer MAN elbussar i stort ramavtal

MAN:s batteridrivna ledbuss Lion´s City 18 E Sverigedebuterar i Uppsala. Foto: Ulo Maasing.

Det blir elbussar från tyska MAN som kommer att trafikera Uppsala de kommande åren. Detta, sedan Svenska Neoplan har vunnit den upphandling av ett ramavtal för elbussar som Gamla Uppsala Buss (GUB) nyligen avgjort. Till en början beställer GUB tolv batteridrivna ledbussar från MAN men fram till halvårsskiftet 2023 kan GUB beställa totalt cirka 45 batteridrivna ledbussar och cirka 20 normalstora elbussar från MAN.

Förutom Svenska Neoplan/MAN deltog endast Volvo Bussar i upphandlingen, men i utvärderingen av anbuden låg Volvos pris drygt elva procent över MAN:s. För de tolv ledbussarna blev utvärderingspriset på bussarna 75,2 miljoner kronor mot Volvos 83,3 miljoner.

Priset gäller dock inte bara bussar som ”tas från hyllan”. Där ingår också en hel del annat, från laddstationer i depå till förarutbildning. Dessutom vägs flera andra faktorer in. Om garantitiden för drivlinan överstiger sex år, om räckvidden är över 200 kilometer under normala vinterförhållanden eller om bussen drivs på två axlar räknas det anbudsgivaren tillgodo.

Enigt vad bussmagasinet.se erfar är ordern från Uppsala den första svenska ordern på MAN:s batteridrivna ledbuss, Lion´s City 18E. Bussen har två drivaxlar och två elektriska centralmotorer. Att bussen har drivning på två axlar har i Uppsalaupphandlingen haft stor betydelse i konkurrensen med Volvo.

Elmotorerna är placerade centralt på den andra och tredje axeln, vilket enligt MAN har fördelar jämfört med navmotorer genom att de är mer lättillgängliga och har ett enklare utförande. Det underlättar underhåll och sänker därmed också driftskostnaderna.

De båda drivaxlarna är elektroniskt synkroniserade och ökar enligt tillverkaren stabilitet och säkerhet under färd. Ledbussversionen av L:ion´s City E hr också en funktion som gör att den inte kan vika sig likt en fällkniv i leden. Genom att vridmomentet kan anpassas på de båda drivaxlarna allt efter situationen kan en tendens att vikning i leden förebyggas.

Den helelektriska drivlinan i MAN Lion´s City 18 E levererar en effekt på mellan 320 och som mest 480 kW. Kapaciteten hos litiumjonbatterierna är 640 kWh. Batterierna har ett reglersystem för temperatur som är optimerat för stadsbussar. Räckvidden är minst 200 kilometer och upp till 270 kilometer under gynnsamma förhållanden under batteriernas hela livstid.

De sammanlagt åtta batteripaketen är placerade på ledbussens tak – enligt MAN en fördel eftersom batterier placerade bak i bussen löper en större risk att skadas vid en olycka. Takplaceringen underlättar också service.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)