Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvobussar till Guatemala

Volvo och brasilianska Marcopolo levererar 30 bussar till en stad i Guatemala. Foto: Marcopolo.

 

Den brasilianska busstillverkaren Marcopolo levererar i dagarna 30 bussar byggda på Volvochassier till staden Santa Catarina Pinula i Guatemala i Centralamerika. Det är den första order som de båda företagen får från staden. Bussarna är 11,5 meter långa och har en kapacitet på 62 passagerare, varav 33 sittande.

Bussarna är försedda med högt placerade mittdörrarr så att de kan angöra plattformarna på Guatemala Citys BRT-system. Foto: Marcopolo.

Bussarna, Marcopolo Torino Volvo B270F,  har bland annat ledstänger och stödhandtag med antibakteriell beläggning och handspritbehållare vid framdörren. 

Bussarna har en ovanlig dörrlösning med en normal framdörr och en högt placerad mittdörr, vilket gör att de också kan angöra stationerna på Guatemala Citys BRT-system som har höga plattformar.

I fjol fick Volvo/Marcopolo en order på 20 ledbussar till BRT-systemet i Guatemala City. Foto: Marcopolo.

Santa Catarina Pinula är en stad med knappt 100 000 invånare, åtta kilometer söder om Guatemala City.

Guatemala är en väl etablerad bussmarknad för Volvo och Marcopolo. 

Huvudstaden Guatemala City fick sin första BRT-linje (Bus Rapid Transit) i februari 2007. BRT-systemet i staden, Transmetro, har sedan dess byggts ut och omfattar nu åtta linjer med mer än 120 000 resenärer dagligen. Trafiken körs med ledbussar från Volvo/Marcopolo, men även Scania har levererat bussar till systemet.

Senast i fjol fick Marcopolo en order på 20 ledbussar, byggda på Volvochassier, till Transmetro i Guatemala City.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)