Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så är skicket på de svenska vägarna

Transportföretagen lanserar nu en sajt på internet där man kan se skicket på det svenska vägnätet, nu och i framtiden. Bild: Transportföretagen.

Den svenska väginfrastrukturen knakar i fogarna, varnar Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. I slutet av januari presenterade Transportföretagen rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”. Den visade att underhållsskulden för vägarna beräknas öka till 42 miljarder kronor till 2030 om inte mer pengar satsas på vägunderhållet.

Nu går Transportföretagen vidare och lanserar sajten Våra Vägar (klicka här). Där kan besökaren söka på orter och se hur vägarna mår i regionen och hur tillståndet bedöms förändras till 2030 beroende på hur mycket medel som tilldelas vägbudgeten.

– Våra vägar är ett verktyg för såväl samhällsplanerare, som av yrkesmässiga skäl behöver ha en bild av vägarnas skick, som engagerade privatpersoner, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

All data på sidan är öppen data från Trafikverket som nu visas upp för en betydligt bredare krets. Tillståndet på vägarna baseras på det tillståndsindex som presenterades i den rapport, ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”, som Transportföretagen la fram i januari. På sajten finns exempelvis information om hur många fordon som använder vägarna varje dygn, vägens spårdjup och när vägbeläggningen senast byttes ut.

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg.

– Svensk väginfrastruktur knakar i fogarna. Det framgår med all önskvärd tydlighet på sajten. Det behövs betydligt mer resurser till vägunderhåll för att stoppa förfallet, säger Tina Thorsell.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)