Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstorget: Inga löften om riktade åtgärder till bussbranschen

Årets digitala upplaga av Busstorget inleddes av Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Årets upplaga av Busstorget, som på grund av covid-19-pandemin äger rum digitalt och i kortform, inleddes på torsdagsförmiddagen av Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Omkring 180 personer deltog via webben. Öppningstalare var statssekreterare Emil Högberg, näringsdepartementet, men han kom inte med några nya stöd till bussbranschen.

Emil Högberg tog upp de stödåtgärder som regeringen har presenterat i samband med covid-19-pandemin.

Statssekreterare Emil Högberg aviserade inga riktade bidrag till bussbranschen.

– Under krisen har vi haft en nära och tät dialog med näringslivet. Vi är medvetna om att företag inom turism och besöksnäring, där också bussföretagen finns, är bland de hårdast drabbade företagen. Bussföretag inom turist- och beställningstrafik har lidit hårt och jag är glad för dialogen med branschen, både Sveriges Bussföretag och enskilda företag, sa Emil Högberg.

Från bussbranschen har det under krisen gång på gång framförts önskemål om riktade stöd till bussföretag, men några sådana aviserade inte Emil Högberg.

– Våra stödåtgärder har varit riktade i den meningen att de riktat sig mot de företag som har tappat mest. Däremot ser jag inte framför mig riktade stöd till vissa branscher, förklarade Emil Högberg.

Istället pekade han på att bland annat Visit Sweden har fått ytterligare pengar för att marknadsföra resande i Sverige.

– Jag hoppas att det också kan leda till att det blir fler bussresor, sa Emil Högberg.

– Det är nog politiska överväganden som har gjort att regeringen inte vill ha riktade stöd till branscher, kommenterade Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

– Man resonerar nog som att om man ger riktade stöd till teatrarna så kommer bussföretagen och kräver detsamma och så vidare. Man bör nog ha klart för sig att regeringen är i vinna-val-branschen, sa Marcus Dahlsten med viss glimt i ögonen.

Jessica Ahlenius, vice vd Bil Sweden.

Jessica Ahlenius, vice vd för branschorganisationen Bil Sweden, konstaterade att pandemikrisen har slagit hårt mot fordonsindustrin, både i produktionen men kanske mest på efterfrågesidan.

– Det har varit en fördel att vi inte har haft lika mycket nerstängningar som Europa i övrigt. Det har gjort det möjligt för exempelvis verkstäder att ha öppet och på det sättet få in en del pengar.

– Vi föreslog tidigt ett program för att kicka igång branschen efter krisen. Bland våra förslag fanns att det offentliga skulle tidigarelägga sina fordonsinvesteringar, likaså att det skulle införas en förnyelseersättning som skulle stimulera till en föryngring av vagnparken, både när det gäller lastbilar och bussar, sa Jessica Ahlenius.

Något gehör från regeringen fick man inte, konstaterade hon.

– Där skiljer sig Sverige från andra länder i Europa. Vi hade gärna sett att man hade stimulerat efterfrågan på tung fordon på ett annat sätt. Att man inte gjorde det ger oss en konkurrensnackdel, slog Jessica Ahlenius fast

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)