Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företagens regelkostnader fortsätter att öka

I november 2019 träffade Mikael Nilsson, Tjörnarpsbuss (till höger) näringsminister Ibrahim Baylan (S) på dennes regelförenklingsturné. ”Sedan dess har i princip inget hänt”, säger Mikael Nilsson idag. Foto: Sveriges Bussföretag.

Svenska företags kostnader för att hantera regler fortsätter att öka trots att regeringen länge talat om att minska regelkostnaderna. Det visar en aktuell rapport från Tillväxtverket. ”Jag är besviken. I princip inget har hänt”, säger Mikael Nilsson, Tjörnarpsbuss, som i november 2019 träffade näringsminister Ibrahim Baylan (S) när denne var ute på sin regelförenkligsturné och mötte småföretagare (klicka här).

Enligt Tillväxtverkets rapport har de svenska företagens årliga administrativa kostnader ökat med fyra miljarder under perioden 2013 – 2020. De årliga produktions- och investeringskostnaderna har ökat med drygt åtta miljarder. Till det kommer stora initiala kostnader för genomförande av ny lagstiftning. Ett extremt exempel är införandet av dataskyddsförordningen GDPR som för de svenska företagen kostade 26 miljarder det första året och därefter sex miljarder årligen.

– Det har verkligen inte blivit enklare de senaste åren, säger Mikael Nilsson som är vd i familjeföretaget Tjörnapsbuss och dessutom ordförande i Skånes Bussföretag.

Då, i november 2019, upplevde Mikael Nilsson att det hos näringsminister Ibrahim Baylan fanns såväl ett intresse som en vilja att förenkla regelverket för företagare.

– Men i princip inget har hänt och jag ser inga konkreta förbättringar. Jag är besviken, säger han till bussmagasinet.se.

En av de frågor som Mikael Nilsson tog upp i mötet med näringsministern var regelkrånglet för att arrangera bussresor i Europa. Men krånglet är kvar, konstaterar han.

– Tanken med EU:s inre marknad är ju att det ska vara enkelt att resa inom Europa. Men när det gäller bussresor har olika länder istället byggt upp nya gränser med egna regler för vilka märken man ska ha på bussen, moms och så vidare.

Mikael Nilsson pekar på reglerna för av- och påställning av bussar som han också tog upp med näringsministern och som han anser bör vara flexiblare än idag. När en bussföretagare ställer av en av sina bussar betalas fordonsskatten tillbaka om avställningen omfattar en viss tid.

– Men om jag får ett uppdrag för bussen den sista dagen i perioden återbetalas inget av fordonsskatten för hela perioden. Det kan alltså bli en ren förlustaffär att ta uppdraget, säger Mikael Nilsson.

Inte heller när det gäller elskatten för elbussar har något hänt.

– Detsamma gäller tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna, där man visserligen talat om en bättre dialog med branschen. Men å andra sidan har ju pandemin medfört att det mesta av turist- och beställningstrafiken står stilla sedan ett år, säger Mikael Nilsson som är starkt kritisk till hur regeringen har hanterat frågan om stöd till särskilt drabbade branscher.

– Hanteringen har präglats av oklara regler, senfärdiga beslut, krångliga processer för att söka och oförståelse för de branscher som har drabbats särskilt hårt, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)