Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regelkrångel, biodrivmedel och elskatt när bussföretag mötte näringsministern

Mikael Nilsson, Skånes Bussbranschförening (till höger) tog upp en rad frågor med näringsminister Ibrahim Baylan(S) när de möttes på fredagen.

Näringsminister Ibrahim Baylan(S) besökte på fredagen Malmö på sin regelförenklingsturné. Där mötte han bland andra ett trettiotal småföretagare, bland andra Mikael Nilsson som är vd för Tjörnarpsbuss, ordförande i Skånes Bussbranschförening och även sitter i styrelsen för Sveriges Bussföretag. Han tog upp en rad frågor som berör bussbranschen.

– Det var många bra frågor som jag fick möjligheten att framföra. Jag fick intrycket att både intresset och viljan för förenkling av regler för oss som företagare finns hos Ibrahim Baylan, säger Mikael Nilsson.

– En röd tråd i samtalen med Ibrahim Baylan var att många företagare vill göra rätt för sig men att det är näst intill omöjligt med dagens krav och tillämpning av regler. Jag hoppas nu på återkoppling på det som togs upp.

Bland de frågor som Mikael Nilsson tog upp med näringsministern var regelkråpnglet för att arrangera bussresor i Europa där EU:s inre marknad inte fungerar. Han lyfte där behovet av samlade administrativa digitala on-line plattformar för turisttrafik inom EU.

Även den hotande beskattningen av biodrivmedel togs upp av Mikael Nilsson, liksom behovet av infrastruktur för tankning av biodrivmedel för både linjelagd busstrafik samt beställningstrafik. Han pekade också på att elskatten för elbussar bör avskaffas, i synnerhet när spårtrafiken inte behöver betala någon sådan skatt. Även kör- och vilotidsreglerna togs upp.

– Jag kan efter mötet konstatera att vi har en mycket kunnig Näringsminister som vekar bry sig om våra problemställningar, kommenterar Mikael Nilsson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)