Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första ordern på VDL:s ”hemliga” elbuss

VDL har hittills hållit utseendet på den nya generationen av stadsbussen Citaro hemligt. Foto: VDL.

Busstillverkaren VDL har fått en första order på 32 elbussar ur den helt nya generationen av VDL:s batteridrivna Citea. Tillverkaren har hittills inte släppt några bilder på bussen som ska börja serieproduceras till hösten. Köpare av de första bussarna är ett av Transdevs dotterbolag i Nederländerna, Hermes för trafik i staden Eindhoven. Staden var en pionjär i Europa när det gäller storskalig satsning på elbussar i stadstrafiken.

Det var i december 2016 som Hermes satte 43 batteridrivna ledbussar från VDL i trafik på åtta linjer i staden. Många av dem har en daglig körsträcka på 340 kilometer. Snabbladdning sker under trafikdygnet i Hermes depå.

Ordern på den nya generationens Citea är den första order VDL får på modellen. VDL omgett den nya modellen med ett visst hemlighetsmakeri. Företaget har således hittills inte släppt några bilder på nya Citea, men man har avslöjat att det handlar om en helt nykonstruerad buss som från grunden är byggd för eldrift. Nya Citea kommer att finnas i fyra olika längder. Den version som Hermes har beställt är 12,2 meter.

På nya Citea är batterierna inte längre monterade på taket utan integrerade i bussgolvet. Hittills har dock VDL inte avslöjat något om batteriernas kapacitet eller bussens räckvidd. Däremot uppger man att bussens design ger ökad passagerarkapacitet, upp till 110 passagerare i 12,2-metersversionen.

Väggarna är tillverkade av kompositmaterial och i ett stycke, vilket enligt tillverkaren minskar vibrationer och buller, samtidigt som värmeisoleringen förbättras och väggarnas vikt är reducerad med femton procent, jämfört med konventionella lösningar.

Tillverkaren uppger också att förarplatsen är mer ergonomisk än på föregångarna

Bussarna till Hermes i Eindhoven ska börja sättas i trafik från januari nästa år.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)