Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: Var femte resenär borta 2022

SL i Storstockholm bedömer att kollektivresandet 2022 kommer att ligga 20 procent under 2019 års nivå. Foto: Ulo Maasing.

Effekterna av covid-19-pandemin på kollektivtrafiken kommer att hålla i sig även när restriktionerna har hävts. Det bedömer SL, dvs Trafikförvaltningen i Region Stockholm, som nu har presenterat sin lista med förslag på ändringar i kollektivtrafiken i Storstockholm från tidtabellsskiftet i december i år. Bland annat föreslås en hel del indragningar av kvälls- och nattrafik på en rad busslinjer.

SL har upprätthållit full trafik under pandemin, förstärkt busstrafiken med 50 000 extra avgångar och kört fler långa tåg än vanligt. Kostnaderna för trafiken har alltså int sjunkit, trots att antalet resenärer varit betydligt färre än innan pandemin. Därför har SL:s intäkter rasat med fyra miljarder kronor under 2020. Även i år väntas intäkterna bli betydligt lägre än innan pandemin.

Samtidigt är SL:s mål att också i år köra full trafik, även om resandet inte återhämtar sig vare sig i år eller 2022, även om myndigheternas råd och rekommendationer hävs. För år 2022 räknar SL i sina prognoser med att resandet kommer att ligga på omkring 80 procent av nivån 2019. Var femte SL-resenär kommer då fortfarande inte ha återvänt till kollektivtrafiken.

Det är något som SL har vägt in i sina förslag på hur trafiken ska köras från december i år och under nästa år. Därför kommer nu en del signaler om minskad trafik. SL själv konstaterar att förslagen innehåller fler förslag om effektivisering (SL-språk för nedskärningar) och omfördelningar i trafiken än vanligt. Bland annat föreslås en hel del nerskärningar av nattbusstrafiken i ytterområdena.

Men det kan många andra förändringar också. Nya resmönster kan göra att biljettsortimentet ses över, nya mobilitetstjänster kan bli aktuella. Dessutom arbetar SL med att utveckla trygghetserbjudandet till resenärerna eftersom man konstaterar att begreppet trygghet i kollektivtrafiken har fått en delvis ny innebörd och ökat fokus.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)