Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Koll på luften i bussen kan minska smitta

Genom att hålla koll på koldioxidhalten inne i en buss kan spridning av covid-19-smitta motverkas. Foto: Värmlandstrafik.

Genom att mäta och hålla koll på hur mycket koldioxid (CO2) som finns i luften i bussar och annan kollektivtrafik går det att minska spridningen av covid-19-viruset. Det hävdar två företag som arbetar med IoT, ”sakernas internet”.  De båda företagen erbjuder nu en nyckelfärdig lösning till företag och organisationer inom svensk kollektivtrafik. Sedan tidigare har lösningen framgångsrikt lanserats på den spanska marknaden.

De båda företagen är IoT-operatören Netmore som levererar uppkopplingen för en app som lanseras av IoT-tjänsteleverantören Talkpool.

Lösningen bygger på att med hjälp av en CO2-sensor och en app för smartphones synliggöra CO2-nivåerna i luften i ett visst fordon i syfte att göra det möjligt för individer att anpassa sitt resande efter luftkvalitén.

Att en hög koldioxidhalt i luften korrelerar med ökad risk för smittspridning är belagt och kan kopplas till den mängd aerosoler som i likhet med CO2 sprids med utandningsluften. Tack vare applikationen kan allmänheten undvika platser där luftkvalitén är låg, varpå risken för smittspridning minskar.

Så här fungerar lösningen:

Ett eller flera fordon förses med en eller flera batteridrivna CO2-sensorer (batteritid beräknad till cirka 5 år) som kontinuerligt mäter koldioxidnivåerna i luften på fordonet.

Sensorn skickar med hjälp av Netmores IoT-nät (LoRaWAN®) kontinuerlig information om CO2-nivåerna i luften inuti fordonet.

Datan visualiseras i realtid och presenteras i en app som resenärer, myndigheter och transportbolag kan ladda ned till en smartphone.

Enligt de båda företagen finns flera positiva erfarenheter efter lanseringen av systemet i Spanien: En av dessa är att både allmänhet och myndigheter får bättre kännedom om luftkvalitén på specifika platser. Fordon med dålig ventilation identifieras, vilket gör att man kan tackla problemet. Risken för smittspridning minskar, likaså oron bland resenärer.

Utöver Talkpool och Netmore ingår även spanska Redytel och japanska Senseair i det samarbete som gjort lösningen möjlig.

Netmore grundades 2010 i Sverige och är noterat på Nasdaqbörsen.

Den spanska staden Ponferrada var först med att installera lösningen i alla sina bussar och att göra uppgifter om CO2-halten i fordonen tillgängliga för allmänheten via app och nät. Det gör att trafikledare och förare alltid har koll på CO2-halten ombord och kan förbättra den, exempelvis genom ventilationssystemet eller genom att hålla dörrarna öppna lite längre på hållplatserna.

Ett särskilt arbetslag har skapats som arbetar med att optimera ventilation, busslinjer och tidtabeller. Resenärerna kan planera sitt resande efter hur dålig/bra luften är ombord på den tur de tänkt åka med och smittorisken för covid-19 har minskats.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)