Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skärpta EU-regler om utsläpp välkomnas

Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell. Foto: Transportföretagen.

Tidigt på onsdagsmorgonen stod det klart att EU länderna har enats om ett mål om att minska koldioxidutsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar överenskommelsen och kallar den historisk. Äntligen har förhandlarna från EU:s ministerråd och EU-parlamentet nu enats om EU:s klimatlag, som innebär ett mål om att minska koldioxidutsläppen med minst 55 och upp till 57 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer, skriver Transportföretagen i en kommentar.

– Den nya lagen kommer att göra stor skillnad för klimatet och vi välkomnar EU:s skärpta regler. Klimatmålet innebär att den svenska transportsektorn kan konkurrera på mera jämna villkor nu. Vi deltar gärna i ett samarbete med Kommissionen för att arbeta fram en bra vägkarta för transportsektorn. Det är viktigt för transportsektorn att den höjda ambitionsnivån för klimatsänkor inte får försämra förutsättningarna för hållbara biobränslen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

Klimatsänkor är sådant som suger åt sig koldioxid från atmosfären, exempelvis skogar som växer.

EU kommer också att inrätta ett rådgivande klimatpolitiskt råd som ska följa utvecklingen och lämna oberoende vetenskapligt grundade råd. Överenskommelsen innebär också att alla nya lagförslag från Kommissionen ska klimatkontrolleras och vara i linje med den planerade utsläppsminskningen. Ett förslag som inte uppfyller kravet måste förklaras. All EU politik kommer behöva ha en klar koppling till klimatmålet.

Den svenska transportsektorn har redan ett eget nationellt mål om minskade utsläpp på 70 procent till 2030 varför den nya klimatlagen inte innebär några nya förhållningsregler i sig. Men däremot kommer EU:s uppsatta mål bidra till mera jämställda konkurrensvillkor inom EU, anser Transportföretagen.

Samtidigt är det, menar Transportföretagen, avgörande att de höjda ambitionerna beträffande klimatsänkor och de planerade reglerna om markanvändning inte försämrar möjligheterna att producera hållbara biodrivmedel.

– Ska den svenska transportsektorn nå sitt egna uppsatta mål inom ramen för EU:s nya klimatlag, är det helt nödvändigt med förutsättningar för ökad produktion och gynnsamma villkor för användning av biodrivmedel. För en framtida fossilfri fordonsflotta behöver vi både el och biodrivmedel inom alla transportslag, säger Tina Thorsell.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)