Regeringen kommer att öka sitt stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med ytterligare en miljard kronor, utöver de två miljarder man tidigare har beslutat. Det avslöjade miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och jämställdhets- och bostadsminister Märta Stenevi (MP) på en presskonferens vid lunchtid på fredagen. Där presenterade man också en satsning på ytterligare 30 miljoner kronor för att införa ett nationellt biljettsystem i kollektivtrafiken nästa sommar.
Liksom när det gäller de två miljarder som regeringen tidigare utlovat i stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna kommer den nya miljarden att kopplas till att turtätheten upprätthålls. Där turtätheten har dragits ner under pandemin kommer också stödet att minskas.
– Det är viktigt att kollektivtrafiken kan möta de behov som finns och köras i den omfattning som krävs för att minska risken för trängsel och ökad smittspridning, sa Per Bolund på presskonferensen.
Tidigare har företrädare för kollektivtrafikbranschen riktat hård kritik mot regeringen och hävdat att stödet inte ens täcker hälften av de förlorade biljettintäkterna på grund av covid-19-pandemin, varken i fjol eller i år. Förra året ställde regeringen upp med tre miljarder i stöd, samtidigt som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna konstaterade att intäktsraset uppgick till mer än sju miljarder.
På presskonferensen aviserade Märta Stenevi också att arbetet med att utveckla ett nationellt biljettsystem går vidare.
– Målet är att ett sådant system ska kunna införas sommaren 2022, förklarade hon.
– Den som vill resa kollektivt i hela Sverige måste idag anpassa sig till flera olika system för att köpa biljetter och hitta information. Det kan utgöra ett hinder för att fler på sikt ska välja att resa med kollektivtrafiken.
Regeringen avsätter därför 30 miljoner kronor under 2021 för att påbörja arbetet med att införa ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik.
Lämna ett svar