Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks ordförande, Kristoffer Tamsons (M) välkomnar den ytterligare miljard i stöd till kollektivtrafiken som regeringen föreslog på fredagen (klicka här). Samtidigt anser han att förslaget är helt otillräckligt. ”Som att sätta ett Bamseplåster på en blödande pulsåder”, säger Kristoffer Tamsons”.
– Det är välkommet att regeringen ger kollektivtrafiken rätt i att en särskild kompensation krävs för att hålla bussar och tåg rullande. Tyvärr är förslaget otillräckligt. Svensk kollektivtrafik lider mångmiljardförluster till följd av statens restriktioner. Kompensationen som nu erbjuds blir som att sätta ett Bamseplåster på en blödande pulsåder, säger Kristoffer Tamsons som är trafikregionråd och ordförande för SL samt för Svensk Kollektivtrafik.
– Svensk kollektivtrafik behöver långsiktiga och robusta förutsättningar för att kunna rulla i och igenom coronakrusen. Dagens besked erbjuder inget av detta. Istället blir de växande underskotten kvar och med detta de mörka moln som riskerar innebära omfattande framtida nedskärningar.
– Att bedriva kvartalspolitik, plåstra och smådutta med en samhällskritisk verksamhet duger inte. Jag efterlyser ett handslag mellan regering och regioner för att säkra kollektivtrafikens ekonomi nu och på sikt. Full kompensation för insatserna under pandemin är och förblir första steget dit, säger Kristoffer Tamsons.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) och branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik bedömer att landets samlade kollektivtrafik kan förlora uppemot 16 till 18 miljarder kronor sammanlagt under de båda åren till följd av pandemin. Fortsätter resandet på dagens låga nivåer menar prognoserna att regeringens kompensation endast täcker drygt en tredjedel av landets samlade biljettintäktsförluster.
Dagens besked om en miljard i kompensation motsvarar vad Skånetrafiken ensamt hade i biljettintäktsförluster i fjol. Storstockholms Lokaltrafik (SL) gör ungefär 4 miljarder kronor i förlust per år under pandemin.
Lämna ett svar