Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lättare för synsvaga och turister att få koll på bussen

En ”förstärkt” QR-kod ska hjälpa personer med nedsatt syn att hitta rätt i kollektivtrafiken. Foto: Keolöis.

För personer med nedsatt syn kan det ibland vara utmanande att orientera sig i kollektivtrafiken. Men ”förstärkta” QR-koder på hållplatser och terminaler kan hjälpa synskadade att få bättre information, både före och under resan. Även andra kan dra nytta av tekniken, exempelvis turister som inte förstår språket eller resenärer som är obekanta med området. Med hjälp av de ”förstärkta” QR-koderna kan nämligen resenärer i sin smarta telefon få muntlig information på hela 33 språk.

I Versailles, utanför Paris, testar operatören Keolis en unik, ny teknik för att göra det lättare för personer med nedsatt syn att resa med kollektivtrafiken. Tekniken har utvecklats av det spanska företaget NaviLens och testas även i Barcelona och Murcia, Spanien samt i New York, Los Angeles och San Diego i USA.

QR-koden kan användas för att lotsa personer med synnedsättning rätt väg till just deras hållplats. Foto: Keolis.

Med NaviLens´ app i sin smartphone kan en person scanna de QR-koder som Navi Lens använder. QR-koderna är ytmässigt betydligt större än vanliga QR-koder och dessutom i färg.

Det gör att en person som använder systemet inte behöver veta exakt var QR-koden finns. Det går att scanna koden på tolv gånger så långt avstånd som en vanlig QR-kod.

Här är koden anslagen på en plattform på busshållplatsen för att tala om för den synsvage vilka busslinjer som går just härifrån. Foto: Keolis.

Koden kan läsas under alla ljusförhållanden och i en vinkel på upp till 160 grader. Mobilens kamera behöver inte heller vara helt fokuserad på koden utan bilden kan vara oskarp, vilket är viktigt för personer med nedsatt syn.

Med hjälp av appen översätts budskapet i koden så att en röstassistent i mobilen kan lotsas rätt, få aktuell information, upplysas om hur långt de befinner sig från en QR-kod och så vidare.

QR-koden kan placeras på olika platser i anslutning till kollektivtrafiken, exempelvis i närheten av tidtabeller, på gångvägar för att lotsa resenärer rätt eller på stationsentréer.

I Versailles, där Keolis testar systemet, används tekniken bland annat för att lotsa resenärer mellan järnvägsstationen och busstationens plattformar.

Tekniken kan också användas av andra än synsvaga. Det kan vara turister som hämmas av språksvårigheter eller resenärer som är obekanta med området. Informationen kan förmedlas i 33 olika språk.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)