Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mobilt 3D-tryckeri fixar tusentals reservdelar till bussen

En tekniker inspekterar en reservdel som har skrivits ut i Daimler Buses mobila tryckeri för 3D-utskrivna reservdelar. Foto: Daimler Buses.

Den är bara stor som en container, men kan ändå fixa tusentals reservdelar till bussar. Det är Daimler Trucks and Buses (Setra och Mercedes-Benz bussar) som nu har etablerat sitt första mobila 3D-tryckeri där man kan skriva ut massor av reservdelar till sina bussar. På sikt ska bussföretag kunna vända sig till ett auktoriserat 3D-tryckeri i närområdet för att få reservdelar istället för att beställa färdiga delar från sin återförsäljare eller direkt från Tyskland.

Genom att skriva ut reservdelar i en 3D-skrivare när de behövs istället för att ha dem på lager spar stora pengar åt busstillverkaren – och därmed även för bussföretag. På senhösten 2019 visade Daimler för första gången upp (klicka här för att läsa vårt reportage). Då kunde man skriva ut mer än 200 reservdelar. Så småningom kan tekniken användas för nästan 40 000 reservdelar!

Interiören i containern som är en komplett anläggning för 3D-utskrivna reservdelar. Foto: Daimler Buses.

Container
Daimlers första mobila 3D-tryckeri finns nu inrymd i en container hos en Omniplusverkstad i Hamburg, Tyskland. Omniplus är Daimler Buses serviceorganisation.

Containern, ”reservdelsfabriken” är på 36 kvadratmeter. Foto: Daimler Buses.

Hela tryckeriet är på endast 36 kvadratmeter och har all nödvändig utrustning för tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-skrivare. En del av dessa reservdelar går inte ens att få på annat sätt än med hjälp av 3D-skrivare.

Containern, 12 x 3 meter stor, kan transporteras med lastbil till önskad plats. Väl där behövs endast el och en internetuppkoppling för att ”tryckeriet” ska fungera.

Det första pilotexemplaret har transporterats på det sättet till Omniplus servicecenter BusWorld Home (BWH) i Hamburg som nu alltså själv snabbt kan tillverka reservdelar till Setra och Mercedes-Benz bussar. Fysiska, långa transporter av reservdelarna blir därmed onödiga. Delarna kan vid behov också lackas i exakt den färg som kunden önskar.

Det nya, mobila 3D-tryckeriet kompletterar den anläggning som Daimler Buses har i Neu-Ulm i södra Tyskland.

– Decentraliserad tillverkning på beställning av reservdelar minskar våra lagerkostnader och behovet av transporter. Att skriva ut reservdelar med 3D-skrivare gör att vi kan agera snabbt, flexibelt och ekonomiskt, samtidigt som vår miljöpåverkan i reservdelsproduktionen minskar, säger Bernd Mack, chef för kundservice och reservdelar vid Daimler Buses.

Delarna byggs av extremt finfördelat pulver i 3D-skrivaren. Överblivet pulver kan återanvändas. Foto: Ulo Maasing.

Fint pulver
Själva den mobila containern är utrustad med en högklassig industriell 3D-skrivare som tillverkar reservdelar av samma kvalitet som övriga originaldelar, uppger Daimler Buses.

Efter utskriften blästras delarna med tryckluft. Foto: Daimler Buses.

Innan själva utskriften förbereds data i en CAD-station. CAD är en avancerad, datoriserad teknik för att åstadkomma exempelvis tredimensionella ritningar.

De 3D-tillverkade delarna byggs av högkvalitativt och extremt finfördelat polyamidpulver, så kallat filament. Filamentet passerar genom ett munstycke under hög temperatur. Munstycket rör sig horisontellt, vertikalt och diagonalt och formar det föremål som ska skrivas ut i 3D. Samtidigt som munstycket rör sig smälter pulvret.

Pulvret blir till fast form och det föremål som skapas i skrivaren byggs upp i extremt tunna skikt efter skikt. Det pulver som inte har gått åt för tillverkningen kan omgående återanvändas. Efter utskriften blästras reservdelen med hjälp av tryckluft så att den ska få en perfekt yta. Därefter kan den också målas i ett begränsat antal färger.

Enligt Daimler blir reservdelar som produceras på det här sättet starkare än konventionellt tillverkade reservdelar. Leveranstiderna kan förkortas avsevärt när det gäller reservdelar som efterfrågas sällan.

40 000 delar
Idag är det möjligt att använda tekniken med 3D-skrivare för att tillverka nästan 40 000 olika reservdelar till bussar, men just nu fokuserar Daimler Buses på cirka 7 000 delar som digitaliseras för 3D-skrivare. En del av dessa är redan tillgänglig på marknaden.

Daimler Buses uppger att man avser att vidareutveckla och decentralisera affärsmodellen. Kunder ska via Omniplus e-butik på nätet kunna köpa licenser för 3D-utskrifter. Sedan ska delarna kunna skrivas ut på ett 3D-tryckeri som är certifierat av Daimler Buses. Men eftersom sådana ”tryckerier” alltjämt är ovanliga kommer de mobila 3D-tryckerierna att fungera som komplement i övergången från en fysisk affärsmodell till en digital.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)