Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Nedstängningsstödet ett spel för gallerierna”

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

”Det så kallade nedstängningsstödet är ett spel för gallerierna. Regeringen har valt att göra stora inskränkningar i förutsättningarna för många företag att bedriva sin verksamhet. Men man har inte stängt ner, och betalar därmed inte direkt stöd.” Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Stefan Karlsson, Sveriges Bussföretags regionala avdelning Småland-Blekinge-Gotland i en debattartikel i Barometern på måndagen (klicka här).

– Coronapandemin har haft en monumental påverkan på bussbranschen och framförallt på turist- och beställningstrafiken, skriver de båda och pekar på att nästan hälften av bussföretagen har nära hälften tappat 90 procent eller mer av sin turist- och beställningstrafik. Över 75 procent har tappat 80 procent eller mer och omkring 95 procent har tappat minst 60 procent.

– Det handlar om miljardbelopp som försvunnit när föreningar, företag och skolor har ställt in sina resor och gränserna mer eller mindre varit stängda under ett års tid. Krisen i coronapandemins spår har slagit brutalt mot bussbranschen.

Anna Grönlund och Stefan Karlsson välkomnar flera av regeringens stödåtgärder, men menar att stöden i mångt och mycket har varit krångliga, stelbenta och inte anpassade till verkligheten för bussföretagen.

– Det så kallade ”nedstängningsstödet” är ett spel för gallerierna, då regeringen istället valt att göra stora inskränkningar i förutsättningarna för många företag att bedriva sin verksamhet, men de facto inte stängt ner och därmed inte betalar ut direkt stöd. Det försätter företagen i ett oerhört svårt läge. Vilka resenärer ska åka med turistbussarna, samtidigt som budskapet är att vi inte ska resa om vi inte måste, frågar de.

De båda artikelförfattarna presenterar också fyra förslag:

Snabba upp processerna för stödåtgärderna;
Se till att få ett europeiskt vaccinationspass på plats så snart som möjligt;
Överväg att rikta kommande stödåtgärder mot de branscher som mest behöver dem;
Inför ett flexiblare regelverk för på- och avställning av bussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)