Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabb ökning av elbussarna i Sverige

250 elbussar om året kommer att nyregistreras i Sverige de närmaste åren, spår Trafikanalys. Foto: Ulo Maasing.

Elbussarna i Sverige kommer att vara många fler om några år. Samtidigt står gasbussarna och stampar medan etanolbussarnas tid i stort är förbi. Det visar Trafikanalys nya korttidsprognos för den svenska fordonsflottan och hur den kommer att utvecklas fram till och med 2024. 250 elbussar om året kommer att nyregistreras under den nuvarande femårsperioden, bedömer myndigheten. De nya gasbussarna blir 215 om året.

Trafikanalys räknar med att 1 400 bussar om året kommer att nyregistreras i Sverige de närmaste åren, det vill säga 2021 – 2024. Samtidigt kommer närmare 1 300 bussar om året att avregistreras. Med hänsyn taget till avställda bussar kommer antalet bussar i trafik att öka med tio procent under de närmaste åren. Förra året fanns 13 489 bussar i trafik i Sverige, prognosen för 2024 är 14 791.

Så här bedömer Trafikanalys att de årliga nyregistreringarna av bussar kommer att vara under perioden 2021 – 2024, fördelade på drivmedel:

Diesel (inklusive HVO mm): 925
El: 250
Elhybrid: 11
Etanol: 0
Gas: 215
Totalt: 1 400

I fjol var 56 procent av de bussar som gick i trafik i utsläppsklass Euro VI, el eller hybrid och 44 procent i övriga utsläppsklasser. Enligt prognosen från Trafikanalys ökar miljöbussarnas andel av bussflottan snabbt. I år kommer 69 procent av bussarna att vara av utsläppsklass Euro VI, el eller elhybrid. 2022 blir det 75 procent, 2023 83 procent och 2024 90 procent.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)