Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart rullar elbussarna i Piteå

På måndagen rullade den första elbussen ut på Piteås gator. Från den 1 juli tar Nobina över stadstrafiken i Piteå som då helt elektrifieras när Nobina sätter in tretton elbussar från BYD. Foto: Piteå kommun.

Från den 1 juli tar Nobina över stadsbusstrafiken i Piteå från den nuvarande operatören Citybuss. Samtidigt rullar tretton elbussar från BYD ut på Piteås gator och en ny app införs för resenärerna. Verksamheten kommer att drivas under nytt namn och nytt varumärke – Piteå Stadsbuss.

– Vi är glada att vi från och med 1 juli kan erbjuda allmänheten bussresor fria från fossila utsläpp. I och med det tar Piteå ett tydligt steg mot målet att vara fossiloberoende 2030. Dessutom förväntas bussarna bidra till bättre miljö genom minskat buller, elbussar är väldigt tystgående, säger kommunstyrelsens vice ordförande Anders Lundkvist.

I och med det nya tioårsavtalet etablerar sig Nobina i Piteå. De kommer att trafikera Piteås gator med 13 elbussar från BYD.

Nobina jobbar aktivt med livscykelkostnadsanalyser där målsättningen är att göra så litet negativt miljöavtryck som möjligt. Avsikten är att återanvända batterierna när de inte längre har tillräcklig kapacitet för driva bussarna.

– Marknaden för återanvändning av batterier utvecklas och växer i takt med att el-behovet i samhället ökar. Sannolikheten att batterierna som installerats i just Piteås bussar återanvänds är mycket stor, säger Mahdi Ahmadi, projektledare på Nobina Sverige AB.

Piteå kommun är först ut i norra Sverige att helt införa elbussar i stadstrafiken. Frågan om eldrivna bussar fungerar lika bra som dieseldrivna i vårt klimat har diskuterats en hel del. Här känner sig Nobina, busstillverkaren BYD såväl som uppdragsgivaren Piteå kommun lugna med den lösning som gäller i Piteå.

– När bussarna inte är i trafik står de inomhus i varmt garage, där batterier laddas långsamt. Det innebär att batterierna inte utsätts för kyla i nämnvärd utsträckning, eftersom de alstrar värme under drift och att laddningen sker i värme, säger Mahdi Ahmadi.

På måndagen gjorde kommunens första eldrivna buss sin jungfrutur i Piteå, övriga bussar levereras inom kort. Fram till 1 juli ska förare utbildas på de nya bussarna och bussarna ska testköras.

I samband med att det nya trafikavtalet träder i kraft väljer Piteå kommun att göra fler förändringar. En av de större är namnbytet till Piteå stadsbuss – ett het nytt varumärke med ny logotyp och nytt utseende på bussarna.

Fler nyheter lanseras vid halvårsskiftet med syftet att förenkla resor med buss och öka attraktionskraften för kollektivt resande. Det handlar om utvecklad linjedragning, ökad turtäthet, realtidssystem som förmedlar hållplatser via högtalare både i och utanför bussen samt anslutning till appen Travis, utvecklad av Nobina, där resenären både kan planera resan och köpa biljett. Även en ny webbsida och sociala kanaler lanseras innan Piteå Stadsbuss tar över trafiken.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)