
Många gånger laddas elbussar i onödan eller onödigt länge enligt en ny rapport. Arkivbild: Ulo Maasing.
Omkring en fjärdedel av de tillfällen då elbussar laddas ute på linjen, (opportunity charging) sker när bussens batterier redan är laddade till mer än 80 procent. Det gör att laddstationerna inte används effektivt, eftersom laddningen av de sista 20 procenten går mycket långsammare än den laddning som sker upp till ungefär 80 procent. Vid den nivån planar laddningshastigheten ut påtagligt för att battericellerna inte ska överhettas. Därmed underutnyttjas laddstationerna vid 24 procent av laddtillfällena.
Att ladda elbussens batterier så mycket är problematiskt eftersom batterier normalt inte mår bra av att vara laddade till närmare 100 procent, eller närmare 0 för den delen.
Siffrorna kommer från det holländska företaget ViriCiti som är verksamt i mer än 20 länder över hela världen där det arbetar tillsammans med över 200 operatörer och tillverkare av elbussar.
Företaget har analyserat mer än 40 000 laddningar av elbussar på 190 laddstationer, både via pantograf och plug-in-kontakt.
Resultatet från undersökningen visar enligt ViriCiti att det går att köra elbussar mer effektivt genom att inte ladda batterierna helt fulla innan bussen kör ut på linjen. Det skulle göra laddningen snabbare och ge kortare uppehåll vid laddstationerna, samtidigt som energiåtervinningen när bussen kör i trafik blir bättre. Med hjälp av intelligenta telematiksystem kan laddinfrastrukturen användas effektivare, samtidigt som elkostnaderna pressas.
Det är nämligen inte bara så att omkring en fjärdedel av alla laddningar sker när bussens batterier redan är laddade till mer än 80 procent. Undersökningen visar också att det genomsnittliga laddstoppet är närmare 26 minuter då i genomsnitt 69,8i kWh laddas. Bussoperatörerna börjar också ladda sina bussar ute på linjen redan när batterierna i genomsnitt är nästan 64 procent laddade.
Lämna ett svar