Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus gasar mellan Stockholm och Oslo

FlixBus börjar nu trafikera linjen Stockholm – Oslo med en buss som drivs med flytande biogas. Foto: FlixBus.

Från och med den 1 juli blir expressbussjätten FlixBus först i Sverige med att köra långlinjetrafik på biogas. På torsdagen introducerar FlixBus sin första biogasbuss som sätts i trafik mellan Stockholm och Oslo. Biogaslinjen är ett samarbete mellan FlixBus, busstillverkaren Scania och FlixBus´ partner Molkom Buss som kommer att köra bussen mellan de två huvudstäderna. FlixBus blir således först i Sverige med att köra gränsöverskridande expressbusstrafik på biogas.

Bussen körs på flytande biogas. För att säkerställa att bussarna endast tankas med 100% förnybar energi samarbetar FlixBus med biogasleverantören Gasum.

Samtidigt startar FlixBus en andra biogasdriven expressbusslinje i Nederländerna.

Fakta om första biogasdrivna expressbusslinjen

Buss: Scania Interlink
Räckvidd: ca 1000 km
Tanktid: Samma som dieselbussar (max. 15 minuter)
Busspartner: Molkom Buss
Linje 600
Planerad rutt: Stockholm– Oslo = 535 km
Avgångar: Torsdag – Söndag
Restid mellan Stockholm – Oslo: 07.55 tim
Stopp: Stockholm, Västerås, Örebro, Karlskoga, Kristinehamn, Karlstad, Grums station, Knöstad, Årjäng, Töcksfors, Oslo
Biogasleverantör: Gasum
Testperiod: 22 månader

– Vårt mål är att bli Europas mest hållbara bolag för långdistansresor. Biogasbussar är ytterligare ett steg i vår utveckling och vi hoppas att fler, både resenärer och aktörer, väljer grönare alternativ framöver, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.

När FlixBus moderbolag FlixMobility valde länder för biogasbussar tittade man på marknader med ett utvecklat biogasnät.

Holland och Sverige blev därför testländer för biogasbusstrafik i Europa. Vidare kunde busstillverkarna Iveco och Scania erbjuda befintliga biogasbussmodeller och blev samarbetspartners i respektive land.

Den svensk – norska linjen kommer att trafikeras med en Scania Interlink. Bussen drivs av biogas på lokalt avfall producerat av Gasum.

– Fördelarna med flytande biogas är många. Den är fossilfri, förnybar, lokalt producerad och minskar utsläppen. Genom att byta till lokalt producerad flytande biogas som bränsle minskar vi kraftigt klimatpåverkan.

Den biogasdrivna långlinjen är ett samarbete mellan FlixBus, Gasum och Scania. Foto: FlixBus.

– Luftkvaliteten i allmänhet påverkas också positivt av minskade utsläpp av partiklar och kväveoxider. De tystare fordonen gynnar både förare och passagerare och samhället i stort, säger Jonas Strömberg, hållbarhetschef på Scania.

För att säkra att bussarna drivs på en godkänd biogas har FlixMobility engagerat atmosfair, en icke-statlig miljöorganisation, som ska verifiera biogasens ursprung samt säkerställa att FlixBus får den mest miljövänliga biogasen. Enligt atmosfairs beräkningar ska linjen Stockholm – Oslo få en koldioxidminskning på cirka 83% jämfört med dieseltrafik.

Tidigare har FlixBus testat eldrivna långdistansbussar i Tyskland, Frankrike och USA. 2019 startade FlixMobility ett samarbete med det tyska teknikföretaget Freudenberg och dess planer på att bygga den första vätgasbussen och i år lanserade bolaget sin första tåglinje utanför Tyskland i samband med FlixTrains intåg i Sverige.

– Vår vision är att erbjuda miljövänlig mobilitet till alla. Vi kommer fortsätta att ligga i framkant och testa ny, hållbar teknik och vi letar ständigt efter sätt att förbättra vårt koldioxidavtryck. För att påskynda processen förlitar vi oss på politisk uppmärksamhet, investeringar och rätt politiska incitament för att utveckla ännu fler alternativa bränslen och infrastruktur, säger André Schwämmlein, grundare och vd för FlixMobility.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)