När covid-19-pandemin är över hotar en gigantisk brist på bussförare i Sverige. Under pandemin har många extraförare försvunnit från branschen och när Sverige startar upp igen står bussbranschen inför en stor förarbrist. Det varnade Tomas Byberg, vd i Byberg & Nordin Busstrafik under den digitala Transportveckan som genomförs av Transportföretagen.
Tomas Byberg, som också är ordförande i Sveriges Bussföretag, konstaterade att bussbranschen under många år har haft en brist på förare.
– Men den senaste perioden har vi inte känt av någon förarbrist. Så gott som all turist- och beställningstrafik har stått stilla och de många förare som kör extra i den trafiken har inte haft några uppdrag. Många extraförare har därför försvunnit från branschen och har inte ens förnyat sitt YKB och får inte ens köra buss. Andra har valt att pensionera sig.
– Det handlar om tusentals förare. Vi kommer att ha ett gigantiskt behov av förare framöver, sa Tomas Byberg.
Han framhöll att läget ställer stora krav på utbildningar av förare och varnade för att körmomentet i utbildningen inte får undervärderas.
– Vi måste ha både kvantitet och kvalitet när det gäller förarutbildningen, annars blir det helt fel, sa Tomas Byberg som också efterlyste körkortslån för att göra det lättare för vuxna att utbilda sig till bussförare.
– Vi har jobben, viljan och ett akut behov av politiska initiativ, sa Tomas Byberg.
Lämna ett svar