Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i korthet

Londons borgmästare Sadiq Khan har invigt Storbritanniens första flott av bränslecellsdrivna dubbeldäckare.

Här ger vi er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Japansk-kinesiskt samarbete för elbussar i Europa; Bränslecellshöjdare i London; Elbussatsningar i USA bantas.

ELEKTRIFIERING: Med siktet inställt på att påskynda elektrifieringen av bussparken i Europa har japanska Hitachi genom sitt europeiska dotterbolag Hitachi Europe och det statliga kinesiska bussföretaget Shenzhen Bus Group inlett ett samarbete. Syftet är att bistå europeiska trafikföretag samt städer, kommuner och trafikhuvudmän att elektrifiera sina bussar.

Shenzhen har mer än tio miljoner invånare och ligger omedelbart norr om Hongkong. Staden var en pionjär i Kina, och därmed världen, när det gäller elektrifiering av busstrafiken. Sedan ett antal år är samtliga 16 000 stadsbussar och taxibilar i staden eldrivna. Flertalet av dem är levererade av BYD som också har sitt huvudkontor i Shenzhen.

Parterna vill kombinera Shenzhen Bus Groups erfarenheter av en storskalig satsning på elbussar med Hitachis kunnande när det gäller laddinfrastruktur, administration av fordonsflottor och mobilitet som en tjänst (MaaS).

– Shenzhen Bus Group är världsledande när det gäller elektrifiering av bussflottor. Vårt partnerskap förenar det bästa hos våra båda organisationer för att bistå europeiska bussflottor att förenkla och påskynda en omfattande övergång till elbussar, säger Mike Nugent, chef för elfordon vid Hitachi Europe.

– För över tio år sedan satsade vi på att elektrifiera vår bussflotta. Vi har lärt oss mycket och skaffat oss många erfarenheter sär det gäller en övergång till eldrift, säger Joe Ma, vide vd på Shenzhen Bus Group.

BRÄNSLECELLER: De första dubbeldäckade bränslecellsbussarna i Storbritannien har nu satts i trafik i London. Det är 20 bussar, tillverkade av nordirländska Wrightbus, som sedan slutet av förra veckan trafikerar linje 7 i London. Linjen går mellan East Acton och Oxford Circus. Sedan tidigare har London fler än 500 batterielektriska bussar i trafik på olika linjer för Transport for London.

Vätgasen till bussarna är en biprodukt från en fabrik i Runcorn, England, men väntas från 2023 genom elektrolys med kraft från en vindkraftpark utanför den engelska kusten.

Bränslecellsbussarna i London ingår i det EU-stödda projektet JIVE som har som mål att lansera 139 bränslecellsbussar på olika håll i Europa samt likaledes EU-stödda JIVE 2 som har 300 bränslecellsbussar i Europa som mål. Billig är dock inte Londonsatsningen: Totalt kostar de 20 dubbeldäckarna med tillhörande infrastruktur åtminstone tolv miljoner pund, cirka 135 miljoner kronor. Men fler bränslecellsbussar kommer inom ramen för det brittiska projektet: 20 dubbeldäckare till Birmingham och 15 till Aberdeen.

Längst ner i den här artikeln finns en ritning av de bränslecellsdrivna dubbeldäckarna.

USA: Demokrater och republikaner i kongressen USA har nu efter långa förhandlingar enats om detaljerna i det gigantiska infrastrukturpaket som USA:s president Joe Biden föreslagit. I förhandlingarna har republikanerna pressat igenom flera nerskärningar av paketet, bland annat när det gäller elbussar.

President Biden ville de kommande åren storsatsa 45 miljarder dollar på en elektrifiering av såväl skolbussar som bussar i kollektivtrafik. I förhandlingarna mellan de båda partierna i kongressen har beloppet bantats till 7,5 miljarder dollar. För att bygga ut ett nationellt nätverk om 500 000 laddstationer för elfordon hade Biden i sitt paket föreslagit att den federala regeringen skulle satsa 15 miljarder dollar. Det blir nu hälften så mycket, 7,5 miljarder dollar.

Under skalet på Londons bränslecellsdrivna dubbeldäckare. Illustration: Wrightbus.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)